Resep Memasak Ayam Paprik Yang Lezat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Menyiapkan Ayam Paprik Yang Nikmat Ikuti Caranya Dibawah. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Gaul rata dan biarkan ayam sedikit kecut. Tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap.

Ayam Paprik It is milder, sweeter gravier version to the authentic padprik. Ayam Paprik is a great dish to cook because it's fast and simple. Your family would also love this for dinner! Bunda bisa menyiapkan Ayam Paprik dengan 14 bahan dan 6 langkah. Baginilah caranya.

Bahan untuk Ayam Paprik

  1. Anda butuh 300 gram isi ayam.
  2. Anda butuh 1 batang serai diketuk.
  3. Anda perlu 4 biji bawang merah.
  4. Anda perlu 2 ulas bawang putih.
  5. Siapkan 80 gram bunga kobis.
  6. Ambil 40 gram kacang panjang.
  7. Siapkan 4 helai daun limau purut.
  8. Anda butuh 2 sudu besar sos tiram.
  9. Anda butuh 2 sudu besar sos cili.
  10. Siapkan 3 sudu besar cili kisar.
  11. Anda perlu 1 inci halia.
  12. Anda butuh 10 biji cili api kampung.
  13. Siapkan 1 sudu kecil secukup rasa.
  14. Siapkan 1 cawan air.

Cara penyedian ayam paprik ini memang sangat mudah, sebab tu kalau kita makan di kedai makan Thailand (kedai masakan panas), sekejap je dia buat sekali dengan Tomyam bagai. Paprik Ayam Resepi Ayam Masak Paprik Cara masak ayam paprik. Contohnya macam hari ni saya masakkan paprik ayam untuk di gandingkan dengan nasi putih dan ini menjimatkan masa kerana tak perlukan banyak lauk sampingan yang lain. Resepi Ayam Masak Paprik berasal dari negara Thailand.

Cara memasak Ayam Paprik

  1. Tumis halia, bawang merah dan bawang putih. Setelah naik bau, masukkan serai dan cili kisar. Kacau rata..
  2. Seterusnya masukkan ayam ke dalam kuali dan gaul rata..
  3. Kemudian masukkan sos tiram, sos cili dan tuangkan air..
  4. Biarkan seketika dan masukkan bunga kobis beserta kacang panjang. Masukkan secukup rasa..
  5. Setelah kuah menggelegak, masukkan daun limau purut. Saya sukakan pedas, jadi saya masukkan cili padi yang telah ditumbuk kasar..
  6. Setelah kuah menggelegak, tutup api. Siap untuk dihidang..

Pedas, masam dan aroma lazat dari limau purut adalah sebab mengapa Paprik Ayam ini adalah masakkan menjadi kegemaran. Sama ada paprik ayam atau paprik daging. So hari ni saya nak share resepi ayam paprik yang sedap dan senang. Boleh tengok video kat bawah ni dulu cara penyediaan dia. Ayam, sos tiram, lobak putih, lobak merah, bawang merah/besar (dipotong dadu), bawang putih (dihiris), halia (dihiris), serai (dihiris), daun limau purut, bawang besar hiris (hiasan), daun sup (hiasan), cili merah hiris (hiasan), cili kisar.

Gratis Download ebook Resepi