Resep Membuat Ayam paprik Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Memasak Ayam paprik Yang Enak Ikuti langkah-langkahnya Dibawah. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Gaul rata dan biarkan ayam sedikit kecut. Tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap.

Ayam paprik It is milder, sweeter gravier version to the authentic padprik. Ayam Paprik is a great dish to cook because it's fast and simple. Your family would also love this for dinner! Kamu bisa menyiapkan Ayam paprik dengan 11 bahan dan 5 langkah. Baginilah caranya.

Bahan untuk Ayam paprik

  1. Anda perlu ayam secukupnya.
  2. Ambil 3 sudu besar sos tiram.
  3. Ambil garam secubit.
  4. Anda butuh 3 sdb bawang merah + putih kisar.
  5. Ambil 1 inci halia.
  6. Siapkan 1 batang serai.
  7. Ambil 1 biji bawang merah.
  8. Siapkan 1 sudu besar cili giling adabi.
  9. Siapkan sayur-sayuran.
  10. Siapkan air untuk kuah.
  11. Anda butuh cili merah untuk hiasan.

Cara penyedian ayam paprik ini memang sangat mudah, sebab tu kalau kita makan di kedai makan Thailand (kedai masakan panas), sekejap je dia buat sekali dengan Tomyam bagai. Paprik Ayam Resepi Ayam Masak Paprik Cara masak ayam paprik. Contohnya macam hari ni saya masakkan paprik ayam untuk di gandingkan dengan nasi putih dan ini menjimatkan masa kerana tak perlukan banyak lauk sampingan yang lain. Resepi Ayam Masak Paprik berasal dari negara Thailand.

Cara memasak Ayam paprik

  1. Bersihkan ayam dan potong kepada bahagian yang kecil. Gaulkan sos tiram, serbuk lada hitam dan garam bersama ayam. Perapkan selama 30 minit..
  2. Panaskan minyak, masukkan bawang merah dan putih yg telah dikisar. Setelah garing masukkan halia dan serai. (serai di hiris sehingga menjadi bahagian yg lebih kecil). Bawang merah belah 2. Separuh masukkan bersama halia dan serai untuk ditumis. (boleh masukkan juga daun limau purut).
  3. Setelah semuanya garing dan naik bau.. Masukkan cili giling adabi tunggu sehingga pecah minyak. Kalau nk lg pedas boleh tmbh cili giling..
  4. Setelah pecah minyak masukkan ayam perapan tadi.. Kecilkan api dan gaul sebati semuanya biarkan air ayam keluar sendiri.. Setelah ayam sedikit masak barulah masukkan air untuk dijadikan kuah. Boleh lebihkan air kalau nk kuah bnyak...
  5. Masukkan sayur-sayuran yg disukai bersama bawang merah lg separuh td dan cili..Sy gune je semua sayur dlm peti ais sbb nk elak sayur rosak sbb dh lebih seminggu.. Perasakan dengan garam dan ikut citarasa anda...

Pedas, masam dan aroma lazat dari limau purut adalah sebab mengapa Paprik Ayam ini adalah masakkan menjadi kegemaran. Sama ada paprik ayam atau paprik daging. So hari ni saya nak share resepi ayam paprik yang sedap dan senang. Boleh tengok video kat bawah ni dulu cara penyediaan dia. Ayam, sos tiram, lobak putih, lobak merah, bawang merah/besar (dipotong dadu), bawang putih (dihiris), halia (dihiris), serai (dihiris), daun limau purut, bawang besar hiris (hiasan), daun sup (hiasan), cili merah hiris (hiasan), cili kisar.

Gratis Download ebook Resepi