Resep Membuat Ayam Paprik Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Membuat Ayam Paprik Yang Nikmat Ikuti Caranya Dibawah. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Gaul rata dan biarkan ayam sedikit kecut. Tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap.

Ayam Paprik It is milder, sweeter gravier version to the authentic padprik. Ayam Paprik is a great dish to cook because it's fast and simple. Your family would also love this for dinner! Anda bisa menyiapkan Ayam Paprik dengan 19 bahan dan 6 langkah. Baginilah caranya.

Bahan untuk Ayam Paprik

  1. Anda perlu 1 keping dada ayam dipotong dadu.
  2. Anda butuh 2 batang sosej ayam dihiris serong.
  3. Siapkan Kacang panjang.
  4. Ambil Tomato.
  5. Anda butuh Cendawan.
  6. Ambil Lobak merah.
  7. Anda butuh Serai diketuk.
  8. Siapkan Daun limau purut.
  9. Ambil Bawang putih dicincang.
  10. Anda perlu Bawang merah dicincang.
  11. Anda butuh Cili padi dipotong / ditumbuk.
  12. Siapkan Bawang holland dihiris kasar.
  13. Ambil 1 sudu cili kisar.
  14. Siapkan 1 sudu sos tiram.
  15. Anda perlu 1 sudu kicap manis.
  16. Ambil 2 sos tomato.
  17. Anda perlu Sos ikan.
  18. Anda butuh Sedikit garam secukup rasa.
  19. Ambil Minyak untuk menumis.

Cara penyedian ayam paprik ini memang sangat mudah, sebab tu kalau kita makan di kedai makan Thailand (kedai masakan panas), sekejap je dia buat sekali dengan Tomyam bagai. Paprik Ayam Resepi Ayam Masak Paprik Cara masak ayam paprik. Contohnya macam hari ni saya masakkan paprik ayam untuk di gandingkan dengan nasi putih dan ini menjimatkan masa kerana tak perlukan banyak lauk sampingan yang lain. Resepi Ayam Masak Paprik berasal dari negara Thailand.

Langkah-langkah membuat Ayam Paprik

  1. Sediakan bahan tumisan. Panaskan minyak. Bawang merah, bawang putih dan serai ditumis.
  2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak. Kemudian masukkan ayam dan sosej yang telah dipotong. Gaul sehingga ayam masak..
  3. Masukkan daun limau purut. Kemudian masukkan sos tiram, sos tomato, kicap. Gaul sebati. Tambah sedikit air untuk berkuah. Jika ingin masak kering tak perlu tambah air..
  4. Masukkan sayuran yang dipotong..
  5. Setelah digaul sebati, masukkan bawang holland yang dihiris. Kemudian, renjiskan sos ikan. Perasakan dengan garam secukup rasa.
  6. Gaul sebentar. Tutup api, dan siap..

Pedas, masam dan aroma lazat dari limau purut adalah sebab mengapa Paprik Ayam ini adalah masakkan menjadi kegemaran. Sama ada paprik ayam atau paprik daging. So hari ni saya nak share resepi ayam paprik yang sedap dan senang. Boleh tengok video kat bawah ni dulu cara penyediaan dia. Ayam, sos tiram, lobak putih, lobak merah, bawang merah/besar (dipotong dadu), bawang putih (dihiris), halia (dihiris), serai (dihiris), daun limau purut, bawang besar hiris (hiasan), daun sup (hiasan), cili merah hiris (hiasan), cili kisar.

Gratis Download ebook Resepi