Cara Memasak Paprik Ayam Yang Enak

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Menyiapkan Paprik Ayam Yang Nikmat Ikuti langkah-langkahnya Dibawah. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Gaul rata dan biarkan ayam sedikit kecut. Tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap.

Paprik Ayam Ayam Paprik , it's a Malaysian take of the much loved thai padprik. It is milder, sweeter gravier version to the authentic padprik. Bumbu Tomato paste bawang putih jahe Cuka. Kamu bisa membuat Paprik Ayam dengan 15 bahan dan 7 langkah. Inilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Paprik Ayam

  1. Anda perlu 300 g isi ayam (potong kiub kecil).
  2. Siapkan 1 batang serai (diketuk).
  3. Anda butuh 4 biji cili merah (hiris nipis).
  4. Anda perlu 2 ulas bawang putih (hiris nipis).
  5. Anda perlu 4 biji cili padi.
  6. Anda butuh 1 biji tomato (belah 4).
  7. Anda perlu 1/2 batang carrot (potong mancis).
  8. Anda butuh 80 g bunga kobis (potong kecil).
  9. Siapkan 40 g kacang panjang (potong 2 inci).
  10. Anda perlu 4 helai daun limau purut.
  11. Anda butuh 1 biji bawang besar (dipotong bulat).
  12. Anda butuh 2 sudu besar sos tiram.
  13. Siapkan 2 sudu besar sos cili.
  14. Siapkan 1 sudu kecil garam.
  15. Anda butuh 1 sudu kecil gula.

Cara penyedian ayam paprik ini memang sangat mudah, sebab tu kalau kita makan di kedai makan Thailand (kedai masakan panas), sekejap je dia buat sekali dengan Tomyam bagai. Sama ada paprik ayam atau paprik daging. So hari ni saya nak share resepi ayam paprik yang sedap dan senang. Boleh tengok video kat bawah ni dulu cara penyediaan dia.

Cara membuat Paprik Ayam

  1. Sediakan bahan-bahan..
  2. Tumis bawang, bawang putih dan serai hingga kekuningan dan naik bau. Kalau nak pedas sedikit, masukkan cili kisar lepas step ni. Saya tak letak sebab anak-anak tak makan pedas..
  3. Masukkan ayam. Masak ayam hingga isi ayam sedikit kecut..
  4. Masukkan sos tiram, sos cili, garam dan gula. Kacau rata..
  5. Masukkan carrot dan kobis bunga. Masukkan 1/2 cawan air. Biarkan mereneh seketika..
  6. Masukkan kacang panjang, daun limau purut, cili padi dan bawang besar..
  7. Bila kacang panjang dah masak boleh lah tutup api. Siap..

Ayam Paprik is a great dish to cook because it's fast and simple. Your family would also love this for dinner! Resepi Ayam Paprik Sedap Mudah Simple Ala Thai - Perkongsian Resepi Ayam Paprik terkini. Resepi Ayam Masak Paprik berasal dari negara Thailand. Pedas, masam dan aroma lazat dari limau purut adalah sebab mengapa Paprik Ayam ini adalah masakkan menjadi kegemaran.

Gratis Download ebook Resepi