Resep Memasak Bubur Nasi Halia Yang Lezat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Membuat Bubur Nasi Halia Yang Sempurna Ikuti langkah-langkahnya Dibawah.

Bubur Nasi Halia Anda bisa memasak Bubur Nasi Halia dengan 5 bahan dan 6 langkah. Baginilah caranya.

Bahan untuk Bubur Nasi Halia

  1. Anda butuh 1 cawan beras.
  2. Anda butuh 1 inci halia.
  3. Anda perlu 1 biji bawang merah.
  4. Ambil 1 sudu garam.
  5. Siapkan 1/2 sudu ajinamoto.

Cara membuat Bubur Nasi Halia

  1. Basuh beras. Rendam dan letak tepi dulu dalam 30 minit. Sejam dua lagi baik. Supaya nanti cepat lembut berasnya bila masak..
  2. Hiriskan halia dan bawang merah. Tumis hingga naik bau. Jangan sampai hangus ya, takut nanti bubur kita berwarna gelap..
  3. Masukkan beras yang sudah kita rendam tadi bersama air rendamannya. Kacau sikit. Tutup periuk..
  4. Bila air hampir kering, tambah 2 cawan air. Kacau, tutup periuk. Jangan tutup rapat sangat ya, takut nanti wap keluar dan habis bubur kita bersepah atas dapur gas. Jadi jangan tutup rapat sangat. Bagi ruang udara lalu sikit. Api setkan sederhana. Setiap 5-10 minit, jenguk dan kacau. Kurang air, tambah lagi 2 cawan. Ulang sampai bubur kita kelihatan cukup empuk..
  5. Ini contoh bubur yang empuk menurut selera saya. Air memang kena tambah sikit-sikit (2 cawan setiap kali) supaya bubur empuk dengan sekata. Jangan tinggalkan terlalu lama takut air kering dan bubur akan hangit. Dah puas hati dengan tekstur bubur, tambak garam dan ajinamoto. Kacau rata. Tutup api..
  6. Boleh hidang dan makan tanpa lauk sebab bubur ni sendiri dah ada rasa yang cukup macam sup ayam 😋. Saya suka makan dengan bawang goreng, daun sup dan kacang goreng. Kalau ada bilis goreng pun okay jugak..

Gratis Download ebook Resepi