Bagaimana Menyiapkan Cucur Udang Kuah Kacang Yang Sempurna

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Menyiapkan Cucur Udang Kuah Kacang Yang Sempurna Ikuti langkah-langkahnya Dibawah.

Cucur Udang Kuah Kacang Kamu bisa memasak Cucur Udang Kuah Kacang dengan 20 bahan dan 9 langkah. Berikut ini caranya.

Bahan untuk Cucur Udang Kuah Kacang

  1. Siapkan Cucur Udang.
  2. Siapkan 1 cawan Udang -.
  3. Anda butuh Kubis- (agak2).
  4. Ambil Cili merah- 1biji.
  5. Anda perlu Taugeh.
  6. Siapkan 2 cawan Tepung gandum.
  7. Siapkan Tepung beras 3 sudu.
  8. Anda perlu Garam secukup rasa.
  9. Siapkan Sedikit serbuk cili(kalau nak pedas).
  10. Anda perlu Serbuk penaik. (taknak guna pun takpe).
  11. Ambil Kuah kacang.
  12. Anda perlu 2 cawan Kacang tanah siap tumbuk.
  13. Siapkan Bawang besar 2biji*.
  14. Siapkan Bawang putih 3 ulas*.
  15. Anda butuh Belacan 2inci(agak2)*.
  16. Anda perlu 1 cawan Gula merah.
  17. Ambil 1/2 cawan Serbuk cili.
  18. Ambil Garam secukuprasa.
  19. Ambil Daun pandan.
  20. Anda perlu 1/2 cawan Minyak masak.

Cara membuat Cucur Udang Kuah Kacang

  1. Campur tepung gandum,tepung beras, baking powder dan garam. Gaul sebati. Masukkan air dan dapatkan tektsur yang tak terlalu cair dan tak terlalu pekat. Ketepikan.
  2. Potong cili merah, bawang besar dan sagat kubis, agak2 je kubis nak banyak mana, kalau mcm sis suka banyak sebab bila makan rangup2 takde la rasa tepung semata2.Dan boleh masukkkan ke dalam adunan tepung tadi..
  3. Masukkan udang, gaul biar rata. Terpulang lah nak banyak mana udang, udang kering pn boleh udang besar lagi pon boleh, udang galah jangan pulak korang guna ya😝.
  4. Seterusnya akak goreng macam biasa, biar minyak panas dulu. Supaya takda lah coq udang korang serap minyak kan. Goreng sehingga masak..
  5. Untuk kuah kacang ini bahan2 sis guna,kacang tu sis beli yang dah siap tumbuk, haha pemalas betui aku ni. 😝Oh ya. Yang dalam mangkuk tu bahan bertanda * untuk tumis..
  6. Panaskan minyak dan masukkan daun pandan biar wangi.
  7. Masukkan bahan tumis iaitu bawang merah, bawang putih dan belacan.
  8. Biar pecah minyak, masukkan serbuk cili, kacau sebati kemudian masukkan gula merah. Biarkan gula cair dan pecah minyak.
  9. Masukkan kacang tanah gaul sebati, perasakan dengan garam. Kalau korang nak tambah aji pun boleh. Terpulang pada semua ya.

Gratis Download ebook Resepi