Bagaimana Membuat Tomyam Cendawan Bersama Udang #FayeKusairi Yang Sempurna

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Membuat Tomyam Cendawan Bersama Udang #FayeKusairi Yang Lezat Ikuti langkah-langkahnya Dibawah. Resep Tomyam Udang Sederhana Oleh Widdya Permata Sarii Cookpad. Resepi Tom Yam Udang Asli Selatan Thai Iluminasi. Didihkan air kaldu udang, masukkan semua bahan kuah kecuali santan.

Tomyam Cendawan Bersama Udang #FayeKusairi Resep Tomyam - Tomyam merupakan hidangan khas dari Thailand yang banyak digemari di Indonesia dan seluruh Asia. Selain nikmat, tomyam juga sangat bernutrisi karena kandungan protein yang berlimpah di dalamnya. Jika biasanya tomyam hanya berisi daging hewan laut saja, di bawah. Anda bisa memasak Tomyam Cendawan Bersama Udang #FayeKusairi dengan 12 bahan dan 5 langkah. Berikut ini caranya.

Bahan untuk Tomyam Cendawan Bersama Udang #FayeKusairi

  1. Ambil 10-15 ekor udang.
  2. Ambil Seikat Cendawan enoki.
  3. Ambil Seikat Cendawan Seafood.
  4. Anda butuh 3 biji tomato.
  5. Ambil 2 batang serai.
  6. Anda butuh Sebiji lobak merah.
  7. Anda butuh Sayur bunga kobis - pilihan.
  8. Anda perlu Sebiji bawang besar.
  9. Siapkan 5 biji limau kasturi.
  10. Anda perlu 2 kiub tomyam.
  11. Siapkan 1 kiub ayam.
  12. Siapkan Garam secukup rasa.

Tomyam biasanya dihidangkan dengan beras atau mi. Masukkan udang, cumi-cumi, bebola ikan dan butang cendawan sekejap kemudian masukkan air. Siapa memang 'hantu' tomyam dekat sini, angkat tangan! Memang tomyam yang merupakan makanan yang berasal dari negara Thailand ini sudah menjadi kegemaran rakyat di Malaysia juga.

Cara membuat Tomyam Cendawan Bersama Udang #FayeKusairi

  1. Sediakan bahan-bahan. Panas kan 3 cawan air di dalam periuk. Setelah mendidih masukkan serai yang telah diketuk..
  2. Masukkan kiub tomyam dan kiub ayam. Setelah itu masukkan sebiji tomato yang telah di kisar. Ini adalah untuk memekatkan kuah tomyam..
  3. Tunggu sehingga kuah tomyam mendidih. Setelah mendidih bolehlah dimasukkan udang..
  4. Setelah mendidih, bolehlah dimasukkan sayur lobak, bunga kobis, dan cili api(jika ingin pedas). Kemudian bolehlah dimasukkan Cendawan Bersama dengan tomato..
  5. Perah limau nipis dan masukkan kedalam kuah tomyam tadi. Perasakan dengan garam secukupnya. Akhir sekali masukkan daun limau purut untuk menaikkan lagi aroma Tom yam. Tutup api dan bolehlah dihidangkan..

Juadah ini sangat sesuai untuk dijadikan lauk semasa makan tengahari ataupun malam. Coba sajikan Tomyam Udang yang memiliki rasa asam pedas ini untuk keluarga yuk Moms. Membuat kaldu udang, tumis kulit udang menggunakan minyak dan dengan api kecil. Tambahkan bawang putih dan daun bawang, masak hingga kulit udang berubah warna. Cara cara: Rebus ayam beberapa minit.

Gratis Download ebook Resepi