Resep Menyiapkan Nasi lemak sihat Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Memasak Nasi lemak sihat Yang Enak Simak Caranya Dibawah. Nasi lemak sebenarnya adalah makanan tradisional yang sihat. Ingin tahu mengenai hidangan ini dengan lebih lanjut? Nasi lemak adalah menu sarapan pagi yang popular di Malaysia.

Nasi lemak sihat It is also the native dish in neighbouring areas with significant Malay populations such as Singapore, Brunei. Nasi lemak - Malaysian coconut milk rice, served with sambal, fried crispy anchovies, toasted peanuts and cucumber. This is the best and most authentic nasi lemak recipe! Bunda bisa memasak Nasi lemak sihat dengan 19 bahan dan 4 langkah. Berikut ini caranya.

Bahan untuk Nasi lemak sihat

  1. Siapkan 👉nasi.
  2. Siapkan 3 cawan - beras perang.
  3. Anda perlu 5 ulas - bawang putih.
  4. Anda butuh 1 inci - halia(tengok ibu jari masing² ha lebih kurang gitu lah).
  5. Siapkan 2 helai - daun pandan.
  6. Anda butuh 1 batang - serai.
  7. Anda butuh 👉sambal.
  8. Anda perlu 2 genggam - lada kering.
  9. Ambil 3 biji - bawang besar.
  10. Anda perlu 5 ulas - Bawang putih.
  11. Ambil 1 1/2 ketul - Gula melaka asli.
  12. Anda perlu 1 sudukecil -ajinamoto(terpulang nak letak ke tak).
  13. Anda perlu Garam secukupnya.
  14. Siapkan Minyak masak secukupnya.
  15. Siapkan 👉tambahan.
  16. Ambil Ikan bilis(di goreng).
  17. Siapkan Kacang tanah(digoreng).
  18. Siapkan Telur(direbus).
  19. Anda perlu Timun.

Malaysian Nasi Lemak. this link is to an external site that may or may not meet accessibility guidelines. Pun begitu, Nasi Lemak hanya akan menjadi sebuah makanan yang sihat sekiranya diambil dengan berhemah dan cermat. Maklumat nutrisi pemakanan bagi satu hidangan Nasi Lemak adalah seperti. Jom kekal sihat & bertenaga dgn #Mustang dibulan Ramadan ini.

Cara membuat Nasi lemak sihat

  1. Basuh beras perang sebanyak 3kali. Kemudian sukat air masukkan ke dalam periuk(tak kan ni pun saya nak ajar🤭) u alls agak-agak lah, janji jgn bila jadi nasi tak lembik tak keras..
  2. Masukkan halia yg di hiris kasar, bawang putih yg di tumbuk kasar, daun pandan, serai yang dah di tumbuk kasar dan akhir masukkan garam. Kemudian apa lagi u alls masakkan lah nasi tu sampai tanak..
  3. Bila nasi dah masak jom kita masak sambal dia pula. Mula² kisar lada kering, bawang besar dan bawang putih. Kemudian panaskan minyak dalam kuali dan masukkan bahan yang di kisar tadi. Masak sehingga pecah minyak.
  4. Bila lada dah pecah minyak kemudian masukkan gula melaka, garam dan ajinamoto gaul sehingga sebati. Bila semua dah sebati dan masak matikan api. Sambal ni kalau u alls nak tambah bahan contoh sotong, udang dan sebagainya pun boleh lagi sedap..

Tambah mereka lagi, makanan-makanan yang tersenarai dalam senarai mereka itu mungkin lebih berkhasiat. Malaysian nasi lemak is the definitely of heavenly food. Coconut infused steamed rice and a variety of While there are many foods that have power to arouse happiness, Malaysian nasi lemak takes. Kenal pasti perbezaan antara lemak sihat dan lemak yang memudaratkan bersama AIA. Suatu lagi sumber lemak sihat adalah daripada ikan, tetapi hanya daripada ikan berlemak atau berminyak.

Gratis Download ebook Resepi