Cara Membuat Resipi Gulai Kari Ikan 中 Yang Enak

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Membuat Resipi Gulai Kari Ikan 中 Yang Enak Ikuti Caranya Dibawah.

Resipi Gulai Kari Ikan 中 Bunda bisa membuat Resipi Gulai Kari Ikan 中 dengan 14 bahan dan 6 langkah. Baginilah caranya.

Bahan untuk Resipi Gulai Kari Ikan 中

  1. Anda perlu ekor ikan merah potong 4 (terpulang nak guna ikan apa).
  2. Siapkan bj bawang merah - hiris.
  3. Siapkan bj bawang putih - ketuk.
  4. Anda butuh inci halia - hiris.
  5. Anda perlu peket serbuk kari ikan (kt guna adabi).
  6. Ambil peket serbuk kari daging (adabi- kalau ada yg tak suka lebih, boleh kurangkan jadi setengah).
  7. Anda butuh sudu halba.
  8. Anda perlu sudu jintan manis.
  9. Anda perlu Sejemput asam jawa.
  10. Anda butuh air kosong.
  11. Siapkan kpg asam keping.
  12. Siapkan kiub pati ikan bilis.
  13. Siapkan senduk santan (kt guna kotak je).
  14. Anda butuh tangkai daun kari.

Cara membuat Resipi Gulai Kari Ikan 中

  1. Tumis bawang dan halia sampai garing...
  2. Sambil2 tu, masukkan serbuk kari, jintan manis, halba, dlm 1 bekas lain, dan gaul dengan sedikit air.. kemudian masukkan dlm tumisan yg garing td.. kacau bg sebati.. nampak kerong, bubuh sikit air.. tumis sampai serbuk kari tu pekat dan naik minyak tau..
  3. Tumis sampai jd mcm ni.. naik minyak kat tepi2 tumisan td dan tumisan td jd pekat...
  4. Kemudian bancuh asam jawa sejemput td dgn secawan air, dan masukkan airnya shj dlm tumisan td.. kacau rata, masukkan lg 1 1/2 cawan.. biarkan masak sampai mendidih. Yg ni masih blm masuk santan ye.. biarkan dia mendidih...
  5. Then, masukkan santan 1 1/2 senduk dlm gambar tu, masukkan asam kping, dan masukkan ikan, masukkan juga kiub ikan bilis. Biar mendidih dan masak ikan tu.. mata ikan dah naik kaler putih, tu tanda betul2 dh masak ikannya...
  6. Kemudian, biarkan masak sikit lagi, bolehla masuk cili besar, bendi, tomato..(kt takdek bendi, guna apa yg hado je hehhe).. siap, makan dgn ns putih dan sambal belacan 中中.

Gratis Download ebook Resepi