Cara Menyiapkan Resipi Gulai Kari Ikan 中 Yang Lezat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Membuat Resipi Gulai Kari Ikan 中 Yang Menggugah Selera Ikuti langkah-langkahnya Dibawah.

Resipi Gulai Kari Ikan 中 Bunda bisa menyiapkan Resipi Gulai Kari Ikan 中 dengan 14 bahan dan 6 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Resipi Gulai Kari Ikan 中

  1. Siapkan ekor ikan merah potong 4 (terpulang nak guna ikan apa).
  2. Anda perlu bj bawang merah - hiris.
  3. Anda butuh bj bawang putih - ketuk.
  4. Anda perlu inci halia - hiris.
  5. Ambil peket serbuk kari ikan (kt guna adabi).
  6. Anda butuh peket serbuk kari daging (adabi- kalau ada yg tak suka lebih, boleh kurangkan jadi setengah).
  7. Siapkan sudu halba.
  8. Anda butuh sudu jintan manis.
  9. Ambil Sejemput asam jawa.
  10. Siapkan air kosong.
  11. Ambil kpg asam keping.
  12. Siapkan kiub pati ikan bilis.
  13. Siapkan senduk santan (kt guna kotak je).
  14. Ambil tangkai daun kari.

Langkah-langkah memasak Resipi Gulai Kari Ikan 中

  1. Tumis bawang dan halia sampai garing...
  2. Sambil2 tu, masukkan serbuk kari, jintan manis, halba, dlm 1 bekas lain, dan gaul dengan sedikit air.. kemudian masukkan dlm tumisan yg garing td.. kacau bg sebati.. nampak kerong, bubuh sikit air.. tumis sampai serbuk kari tu pekat dan naik minyak tau..
  3. Tumis sampai jd mcm ni.. naik minyak kat tepi2 tumisan td dan tumisan td jd pekat...
  4. Kemudian bancuh asam jawa sejemput td dgn secawan air, dan masukkan airnya shj dlm tumisan td.. kacau rata, masukkan lg 1 1/2 cawan.. biarkan masak sampai mendidih. Yg ni masih blm masuk santan ye.. biarkan dia mendidih...
  5. Then, masukkan santan 1 1/2 senduk dlm gambar tu, masukkan asam kping, dan masukkan ikan, masukkan juga kiub ikan bilis. Biar mendidih dan masak ikan tu.. mata ikan dah naik kaler putih, tu tanda betul2 dh masak ikannya...
  6. Kemudian, biarkan masak sikit lagi, bolehla masuk cili besar, bendi, tomato..(kt takdek bendi, guna apa yg hado je hehhe).. siap, makan dgn ns putih dan sambal belacan 中中.

Gratis Download ebook Resepi