Bagaimana Memasak Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd Yang Lezat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Menyiapkan Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd Yang Sempurna Simak Caranya Dibawah.

Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd Anda bisa menyiapkan Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd dengan 48 bahan dan 11 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd

  1. Siapkan Nasi Minyak.
  2. Anda butuh Bahan Bahan :.
  3. Anda butuh 3 cawan beras basmathi (Moghul Faiza).
  4. Anda butuh 2 cawan air.
  5. Anda butuh 1 1/2 cawan susu cair.
  6. Ambil 1/2 biji bawang besar (di mayang).
  7. Anda butuh 2 ulas bawang putih (di mayang).
  8. Anda butuh 1 inci halia (di hiris kasar).
  9. Siapkan 2 sudu besar minyak sapi.
  10. Anda butuh 1 sudu besar minyak masak.
  11. Anda perlu 2 helai daun pandan (di simpul).
  12. Anda perlu 1 batang serai (di titik).
  13. Siapkan 2 sudu besar sos tomato (tak letak pun takpe).
  14. Anda butuh 1 sudu teh garam.
  15. Anda perlu Sedikit pewarna merah & hijau (ikut suka nak letak warna apa).
  16. Siapkan Bahan Tumis :.
  17. Siapkan 2 batang kulit kayu manis.
  18. Anda perlu 3 kuntum bunga lawang.
  19. Ambil 5 biji cengkih.
  20. Anda butuh 3 biji buah pelaga.
  21. Ambil Bahan Hiasan :.
  22. Ambil Sedikit daun sup (di hiris).
  23. Anda perlu Bawang goreng (di tabur atas nasi).
  24. Siapkan Ayam Masak Merah.
  25. Anda butuh Bahan Bahan :.
  26. Siapkan 14 ketul ayam (potong sederhana besar).
  27. Ambil 3 sudu besar cili boh (cili kering blend pun boleh juga).
  28. Ambil 1/2 biji bawang besar (di hiris halus).
  29. Anda perlu 2 ulas bawang putih (di hiris halus).
  30. Anda perlu Kalau rajin boleh blend bawang besar n bawang putih ni.
  31. Ambil 1/2 biji bawang besar (di hiris bulat).
  32. Ambil 1 batang kulit kayu manis.
  33. Anda butuh 4 sudu besar cili sos.
  34. Siapkan 2 sudu besar sos tiram.
  35. Ambil Bahan Hiasan :.
  36. Siapkan Sedikit daun sup (di hiris).
  37. Ambil Sedikit daun bawang (di potong).
  38. Siapkan Acar Jelatah.
  39. Anda perlu Bahan Bahan :.
  40. Anda butuh Sedikit bawang besar di potong halus.
  41. Anda perlu 1/2 batang timun (di buang pulur dan di potong panjang2).
  42. Siapkan Sedikit lobak merah (di hiris halus dan panjang2).
  43. Siapkan Sedikit kobis (di hiris halus).
  44. Ambil 2 sudu besar gula.
  45. Anda perlu 1 sudu besar cuka makan.
  46. Anda perlu Sedikit air.
  47. Siapkan Sedikit garam.
  48. Ambil 1 biji cili merah (di hiris).

Langkah-langkah memasak Nasi Minyak Ayam Masak Merah #phopbylinimohd

  1. Basuh beras bersih2 dan rendam sekejap dalam 20 minit. Kemudian tapis n toskan..
  2. Panaskan periuk nasi. Saya tumis terus dalam periuk elektrik tu je. Masukkan minyak sapi dan minyak masak..
  3. Masukkan bahan tumis, daun pandan dan serai. Tumiskan sebentar sehingga harum..
  4. Masukkan bawang besar, bawang putih yang di mayang dan halia. Tumis sebentar hingga harum baunya..
  5. Kemudian masukkan susu cair dan air secukupnya. Perasakan dengan garam dan gaul rata. Kemudian masukkan beras yang telah di toskan tadi..
  6. Tutup periuk dan biarkan nasi masak macam biasa. Bila nasi dah masak letakkan beberapa titik pewarna hijau dan merah. Kemudian gaul rata. Tadaaa! Dah siap. Boleh la di hidangkan bersama ayam masak merah dan acar jelatah..
  7. Ayam di perap sebentar dengan garam dan kunyit. Kemudian panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak..
  8. Kemudian keluarkan lebihan minyak gorengan ayam dan tinggalkan dalam 1 senduk je. Tumiskan bawang besar, bawang putih dan kulit kayu manis hingga naik bau..
  9. Akhir sekali masukkan ayam goreng dan gaul rata. Masukkan bawang besar yang di hiris bulat. Kacau sekejap agak2 bawang dah layu boleh tutup api. Boleh la di hidangkan bersama nasi minyak. Taburkan sedikit daun bawang dan daun sup..
  10. Masukkan cili boh dan tumis hingga cili benar2 masak. Guna api perlahan. Kemudian masukkan cili sos dan sos tiram. Masukkan air (agak2 nak kuah banyak mana) dan kacau rata. Biarkan hingga sedikit kering dan naik minyak. Saya tak letak garam sebab sos tiram dah masin..
  11. Untuk acar jelatah gaulkan semua bahan bahan di atas dan masukkan dalam peti ais selama 1 jam hingga semua rasa sebati. Boleh adjust rasa ikut citarasa masing2..

Gratis Download ebook Resepi