Bagaimana Membuat Nasi goreng telur mentega Yang Lezat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Membuat Nasi goreng telur mentega Yang Menggugah Selera Ikuti langkah-langkahnya Dibawah. Dicampur dengan telur dan jamur shitake, terbayang, kan nikmatnya seperti apa? Simak resep nasi goreng mentega telur shitake ala aplikasi memasak Yummy App berikut ini! Siapkan semangkuk nasi, lalu campur dengan tiga butir telur.

Nasi goreng telur mentega Bahan & bumbu : - nasi. Berbalik pada nasi goreng mentega, sangat sedap nasi goreng ini dengan rasa menteganya. Nasi goreng ini biasa sahaja dari segi bahan Kalau tak ada mentega, boleh jer guna minyak masak biasa. Bunda bisa menyiapkan Nasi goreng telur mentega dengan 7 bahan dan 5 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Nasi goreng telur mentega

  1. Ambil Nasi sejuk 1mgkuk (bkn semalaman tapi sejuk yang dah masak awal2).
  2. Anda butuh Cili padi 3biji je.
  3. Ambil 4 sudu makan Mentega.
  4. Ambil Telur 2 biji.
  5. Anda butuh Garam.
  6. Ambil Secukup rasa.
  7. Ambil 3 ulas Bawang putih.

Tapi bak kata Sultan Johor semasa memasak nasi goreng, jangan kedekut dengan telur. Nasi goreng pada umumnya hanya membutuhkan bumbu-bumbu dasar yang ada di dapur. Seperti bawang merah, bawang putih, telur dan nasi Cara memasak: a. Tumis bumbu dengan mentega sampai harum.

Langkah-langkah membuat Nasi goreng telur mentega

  1. Mula2 pecah kan telur pukul2 smpai kembang smbil2 tu tumbuk bwang putih bsma cili padi.
  2. Panas kan kuali letak kan mentega 4 sudu tadi, dan cairkan..
  3. Dah cair buh pulak bahan yg ditumbuk tadi bawang putih dgn cili padi. Tumis2 smpai bawang putih tu naik bau dan terbersin..
  4. Alih2 kan sikit tumisan bawang dengan cili ke tepi sikit dan masukkan pulak telur yang dipukul tadi. Kacau2 dan tumis2 telur tu sampai berkecai hancur yee biar sebati dengan bawang tadi..
  5. Dah campur2 smua bahan tumis masuk kan nasi paling last ni. Masuk kan garam sikit dan secukup rasa tu okk tumis2 sampai sebati dan naik bau. Siap di hidangkan bersama air teh o ais atau coke 😏.

Masukkan telur lalu masak orak-arik bersama bumbu. b. Membuat nasi goreng mentega tidak memerlukan waktu yang lama. Selain itu bahannya pun sederhana, bisa memanfaatkan nasi sisa hari itu. Lalu masukkan telur, orak-arik sebentar lantas masukkan nasi putih. Kemudian masukkan bumbu berupa garam, merica, dan penyedap rasa. nasi goreng korea Nasi goreng telur ini lain dari nasi goreng biasanya, cara memasaknya pun unik dan berbeda.

Gratis Download ebook Resepi