Resep Memasak Nasi Lemak Halba Warisan #KCHUP Yang Sempurna

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Memasak Nasi Lemak Halba Warisan #KCHUP Yang Enak Simak Caranya Dibawah.

Nasi Lemak Halba Warisan #KCHUP Bunda bisa membuat Nasi Lemak Halba Warisan #KCHUP dengan 19 bahan dan 7 langkah. Berikut ini langkah-langkahnya.

Bahan untuk Nasi Lemak Halba Warisan #KCHUP

  1. Ambil 2 pot Beras.
  2. Siapkan 1 sudu Halba.
  3. Siapkan 4 ulas Bawang putih.
  4. Ambil 6 ulas Bawang merah.
  5. Anda perlu 1 ulas Bawang besar.
  6. Anda perlu 1 inci Halia.
  7. Ambil 5 helai Daun pandan.
  8. Anda butuh 1 genggamCili kering/ cili boh.
  9. Ambil 1 inci Belacan.
  10. Ambil 1 genggam Ikan bilis.
  11. Ambil Minyak masak.
  12. Ambil 1 pot Santan.
  13. Siapkan 2 , 1/5 Air.
  14. Anda butuh Hirisan Timun.
  15. Ambil 1 biji Telur.
  16. Ambil 1 sudu kacang.
  17. Ambil Air asam jawa.
  18. Ambil Garam.
  19. Anda butuh Gula.

Langkah-langkah memasak Nasi Lemak Halba Warisan #KCHUP

  1. Cara untuk memasak nasi. Masak nasi ni air dia kena sukat betul. Jangan lebih jangan terkurang, nanti texture nasi itu tidak nice nak makan. Basuh beras dulu, kasi bersih, hiriskan 2 ulas bawang merah, 1inci halia hiris, halba 1 sudu, sedikit minyak masak, garam dan gula secukupnya. 1pot Santan dan 2 1/2 pot air. Masukkan dan gaul sebati. Lepas tu masuk dalam rice cooker..
  2. Cara memasak sambal tumis ikan bilis. Cili kering korang rebus dulu kasi buang itu biji. Dah lembut cili kering tu, korang gunting je. Nanti biji cili tu mudah tanggal. Lepas tu korang tapis, kisar bersama 4 ulas bawang putih, 2 ulas bawang merah, belacan dan minyak masak. Minyak masak ni la tip bagi elakkan letupan di dapur korang ketika memasak sambal..
  3. Panaskan kuali, tumis cili boh tadi sampai terbitnya minyak, macam terbitnya cinta saya untuk awk, haaha cia cia cia. Kalau kurang minyak boleh tambah. Bila dah terbit minyak, masukkan air asam, garam dan gula secukupnya. Baru la ada rasa. Kalau tak tawar je kn. Nak kasi lagi sedap, masukkan hirisan bawang besar dan ikan bilis goreng. Baru la nice..
  4. Panaskan kuali, goreng ikan bilis, kacang dan telur. Untuk pelengkapkan condiments nasi lemak..
  5. Time tu hidangan. Bila nasi dah masak, harum semerbak kasturi indahh. Lagu tu lagu. Haahhaa.
  6. Amik pinggan, cedok nasi, cedok sambal, hidangkan dengan hirisan timun, telur goreng serta ikan bilis goreng dan kacang..
  7. Ini kalau time panas-panas. Waktu pagi tu kan. Pehh dia punya pergi tu... suppp boleh sampai bulan. Haahahaa so apa lagi. Selamat menjamu selera...

Gratis Download ebook Resepi