Resep Menyiapkan Nasi tomato Yang Sempurna

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Memasak Nasi tomato Yang Menggugah Selera Ikuti Caranya Dibawah. Nasi Tomato (or Tomato Rice) is a flavorful Malaysian side dish. But with the complex mix of sweet and tart tastes in this dish, it can easily be served on its own. It is typically served with Ayam Masak.

Nasi tomato Let's try Nasi Tomato recipe is easy and delicious. Nasi Tomato ini sesuai dihidangkan bersama kuah dalca daging, ayam masak merah dan acar timun. Langkah untuk menyediakan nasi ini sangat mudah walaupun bahanya agak banyak. Bunda bisa memasak Nasi tomato dengan 31 bahan dan 3 langkah. Inilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Nasi tomato

  1. Anda butuh Bahan nasi.
  2. Ambil Beras 2 pot.
  3. Anda perlu Rempah tumis 4 sekawan.
  4. Anda perlu Bawang besar (potong dadu).
  5. Siapkan Tomato 1/2 potong dadu.
  6. Anda perlu 1/2 cawan Tomato puri.
  7. Siapkan 1/2 Susu cair.
  8. Ambil Bawang putih (ketuk).
  9. Siapkan Garam.
  10. Siapkan Kacang gajus(kalau ade).
  11. Ambil Bahan ayam.
  12. Siapkan Rempah tumis 4 sekawan.
  13. Ambil Ayam 5 ketul.
  14. Anda butuh Bawang putih 3 biji(blender).
  15. Anda butuh Halia 1inci (blender).
  16. Anda perlu Bawang besar 1 biji (blender).
  17. Anda perlu Cili kering (blender).
  18. Anda butuh Serai 1 batang(ketuk).
  19. Ambil Sos cili 4 sudu besar.
  20. Anda butuh Tomato 1 biji potong 4.
  21. Siapkan Garam.
  22. Ambil Serbuk perasa.
  23. Ambil Gula.
  24. Ambil Bahan acar.
  25. Siapkan Timun.
  26. Siapkan Lobak.
  27. Anda perlu Bawang besar.
  28. Siapkan Cili besar merah.
  29. Anda butuh Cuka 1sudu 1/2.
  30. Ambil Gula.
  31. Ambil Garam.

Agak-agak kalau buat sendiri susah tak?". Asyik makan nasi biasa je, sesekali teringin juga tekak ni nak makan nasi tomato kan? View top rated Nasi tomato recipes with ratings and reviews. Nasi tomato is often paired with ayam masak merah." INTRODUCTION Per Wikipedia on Malaysian cuisines, it was stated that Nasi tomato or tomato rice : "Nasi tomato - rice cooked with tomato.

Cara membuat Nasi tomato

  1. Nasi-tumis rempah 4 sekawan hingga naik bau bersama bawang besar dan bawang putih goreng skjap dan masukan beras yg sudah dibasuh selama 1 minit lbh kurang dan masukan tomato puri, susu cair,sedikit air dan tomato, goreng seketika masukan garam dan kacang gajus goreng sehingga agak2 kering skit pindah ke dalam periuk nasi masukan sdikit air ikt sukatan nsi jgn bnyak sgt nti lembik dan msak macam biasa.. Siap.
  2. Ayam-goreng garam kunyit ayam sehingga separuh masak, tumis bahan yg diblander tdi bersama rempah tumis 4 sekawan goreng sehingga garing then masukan serai gaul skjap dan cili kering yg sudah diblander tdi goreng lagi sehingga garing,masukan sos cili, garam, gula, serbuk perasa dan tomato dan goreng lagi sehingga pekat. Siap.
  3. Acar -potong timun,lobak,dan bawang secara memanjang, potong cili nipis2,masukan cuka, garam dan gula sesuaikan rasa masing2 dan gaul menggunakn tangan sehingga sebati. Dah siap..

Jelutong Nasi Tomato JELUTONG NASI Kandar Nasi Kandar Shah Maju #NasiKandar Nak cari sarapan pagi nasi tomato kat Aloq Setaq, boleh try pekena kat Nasi Tomato Pokok Sena, lebih. nasitomato #resepinasitomato #tomatorice Nasi Tomato sangat sedap bila dimakan di pagi raya. Select your delivery date Select your delivery time. Be the first to review "Nasi Tomato" Cancel reply. Nasi Tomato boleh dihidangkan pada kenduri kendara, atau pun untuk makan tengah hari mahupun makan malam bersama seisi keluarga anda. Resepi ini dikongsikan oleh Nasariah Aziz dan telah.

Gratis Download ebook Resepi