Cara Memasak Nasi Ayam Special Mak Liha Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Memasak Nasi Ayam Special Mak Liha Yang Enak Simak Caranya Dibawah. Anda penggemar Nasi Ayam dan nak cuba buat Nasi Ayam Special sendiri? Nasi ayam special yang mudah dan sedap Nasi ayam Lagend aruah mak wajib try sedap gila #nasiayam #caramasaknasiayam #homecook #Easycook. nasi ayam leftover•ketul isi ayam leftover (carik-carikkan)•bawang merah - hiris nipis•bawang putih - hiris nipis•biji cili padi•biji telur•sdt garam•sdt serbuk perasa.

Nasi Ayam Special Mak Liha Meh try rase dan berikan pendapat anda. Kedai nasi ayam hainan & char kuey teow chinesse style. Yang paling special resepi nasi ayam ni tentulah ayam gorengnya yang cantik berkilat. Bunda bisa memasak Nasi Ayam Special Mak Liha dengan 45 bahan dan 8 langkah. Berikut ini caranya.

Bahan untuk Nasi Ayam Special Mak Liha

  1. Ambil Stok Ayam.
  2. Siapkan Ayam (potong kecil-kecil).
  3. Anda perlu Air.
  4. Siapkan 1 sup bunjut.
  5. Anda butuh 2 ulas bawang putih.
  6. Ambil 1 inci halia.
  7. Siapkan 1 inci lengkuas.
  8. Anda perlu Nasi Ayam.
  9. Anda perlu 2.5 pot beras.
  10. Anda butuh 2 pot air + air rebusan ayam.
  11. Anda perlu Garam.
  12. Anda butuh Gula.
  13. Ambil Sedikit serbuk kunyit.
  14. Siapkan 1 helai daun pandan (potong 4).
  15. Ambil Sup Sayur.
  16. Siapkan Air + air rebusan ayam.
  17. Ambil Kobis (potong segi empat).
  18. Ambil Carrot (potong panjang).
  19. Ambil Garam.
  20. Anda butuh Gula.
  21. Siapkan Maggie Cukup Rasa (MCR) / Aji.
  22. Anda butuh Daun sup.
  23. Siapkan Sos cili.
  24. Siapkan Cili merah (buang biji) (kisar).
  25. Anda butuh 1 ulas bawang putih (kisar).
  26. Anda perlu Air.
  27. Anda butuh Garam.
  28. Ambil Gula.
  29. Ambil Cuka.
  30. Siapkan Kicap.
  31. Anda perlu Kicap manis Kipas Udang.
  32. Anda perlu 2 tangkai cili api (ketuk).
  33. Ambil Ayam Grill Air Fryer.
  34. Siapkan Ayam rebus.
  35. Ambil Serbuk kunyit.
  36. Ambil 1 sk garam.
  37. Ambil Gula.
  38. Ambil MCR / Ajinomoto.
  39. Ambil Minyak.
  40. Anda butuh Sos tiram.
  41. Anda perlu Madu.
  42. Anda perlu Salad.
  43. Siapkan Sayur salad.
  44. Ambil Timun.
  45. Anda perlu Tomato.

Dimakan pula panas-panas dengan nasi yang lembut, sup yang sedap Mesti ramai yang suka makan nasi ayam kan. Tak kiralah hari-hari biasa atau hari istimewa, nasi ayam ni memang sesuai dihidangkan pada. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu. Sejak dari semalam Aween meminta saya memasak nasi ayam tapi saya memujuk dengan memberi alasan nasi ayam elok dimasak waktu siang supaya boleh dimakan berulang ulang.

Langkah-langkah memasak Nasi Ayam Special Mak Liha

  1. Untuk stok ayam, masukkan ayam, air, sup bunjut, halia, lengkuas, bawang putih dan garam. Rebus sampai empuk. Kemudian, simpan air rebusan tu untuk dijadikan stok untuk memasak nasi dan sup sayur..
  2. Untuk memasak nasi ayam, masukkan beras yang telah dicuci bersama campuran air dan stok ayam. Masukkan garam, gula, serbuk perasa dan sedikit sahaja serbuk kunyit untuk memberi warna kuning. Jgn letak banyak sangat kunyit nanti nasi macam kena jaundice pulak 🥴.
  3. Untuk membuat sup sayur, campurkan air dan stok ayam dalam periuk. Masukkan sayur kobis dan carrot. Perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa. Masukkan daun sup..
  4. Untuk hidangan ayam, ayam boleh digoreng biasa dalam kuali. Tapi kali ni saya nak tukar angin gunakan air fryer pula. Di dalam mangkuk berisi ayam rebus yang telah ditoskan airnya, masukkan garam, serbuk kunyit, MCR, Aji, sos tiram, madu (sikit je) dan sedikit minyak masak/olive untuk memanggang. Gaul rata. Preheat air fyer pada suhu 180 darjah selama 3 minit. Kemudian, masukkan ayam dan panggang selama 10 minit. 3 minit terakhir saya tuangkan madu lagi..
  5. Nota: Madu dimasukkan 3 minit terakhir untuk mengelakkan permukaan ayam menjadi hangit..
  6. Sambil tunggu ayam dalam air fryer, bolehlah kita sediakan Sos Cili pula. Kisar cili besar dan bawang putih. (Nota: elakkan bawang putih yang banyak kerana ia akan memahitkan sos). Kemudian, masukkan sedikit air dan perasakan dengan garam, gula dan cuka mengikut cita rasa..
  7. Untuk kicap, paling senang nak buat. Tuangkan kicap manis dengan cili padi yang diketuk..
  8. Setelah ayam siap dipanggang, hidangkan bersama salad, tomato dan timun yang dipotong renjong. Enak dimakan panas-panas dengan sup sayur, sos cili dan kicap manis. Selamat menjamu selera!.

MASUKKAN MINYAK MASAK DAN TUMIS BAHAN BERTANDA * YANG TELAH DITUMBUK HALUS BERSAMA. Ya la Dubai World pun bole bungkus. Jangan kita jadi nasi bungkus sudah. Nasi ayam special yang mudah dan sedap Hai semua, harini DB nak kongsikan resipi nasi ayam special yang mesti dicuba.

Gratis Download ebook Resepi