Bagaimana Menyiapkan Nasi Ayam Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Memasak Nasi Ayam Yang Nikmat Simak Caranya Dibawah. Meski komponen utama ayam hainan adalah ayam itu sendiri, namun kunci utama kelezatan terletak pada nasi dan kuah kaldu yang dihidangkan bersama sajian ayam. Cara-Cara Masak Nasi Ayam Legend yang Menjadi Rujukan Ramai. Nasi ayam Lagend aruah mak wajib try sedap gila #nasiayam #caramasaknasiayam #homecook #Easycook.

Nasi Ayam Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu. Nasi ayam Hainan merupakan makanan Cina yang sering dikaitkan dengan makanan Malaysia atau Singapura, dan juga ditemui di negara berjiran Thailand, serta juga di wilayah Hainan, China. Kamu bisa membuat Nasi Ayam dengan 45 bahan dan 8 langkah. Berikut ini caranya.

Bahan untuk Nasi Ayam

  1. Anda butuh Bahan Ayam.
  2. Siapkan 1 ekor ayam.
  3. Siapkan 2 inci halia*.
  4. Anda butuh 5 ulas bawang putih*.
  5. Anda butuh 5-6 ulas bawang merah*.
  6. Siapkan Bahan Perap Ayam.
  7. Ambil 2 tbs sos tiram.
  8. Anda butuh 2 tbs kicap cair.
  9. Ambil 2 tbs kicap manis.
  10. Anda butuh 1-2 tbs madu.
  11. Anda butuh 1-2 tbs minyak bijan.
  12. Anda butuh Bahan Nasi Ayam.
  13. Anda perlu 3-5 pot beras (dibasuh dan tos).
  14. Siapkan 2 tbs/ lebih mentega/ minyak.
  15. Ambil Ketulan lemak ayam.
  16. Ambil 5 ulas bawang merah*.
  17. Anda perlu 3 ulas bawang putih*.
  18. Anda perlu 2 inci halia*.
  19. Ambil 2 helai daun pandan.
  20. Siapkan 1/4 cawan susu segar.
  21. Ambil 1 kiub pati ayam.
  22. Anda perlu 1 sudu kecil garam.
  23. Siapkan Buah pelaga.
  24. Anda perlu Kayu manis.
  25. Siapkan Bunga lawang.
  26. Anda butuh Air rebusan ayam mengikut sukatan beras.
  27. Anda perlu Gula batu/ gula pasir.
  28. Ambil Secubit serbuk kunyit.
  29. Anda perlu Bahan Sambal Lada.
  30. Anda butuh 5 biji cili merah*.
  31. Anda perlu 2 biji cili padi*.
  32. Ambil 5 ulas bawang putih*.
  33. Ambil 1 inci halia*.
  34. Ambil 1 tsp cuka (saya guna cuka apple).
  35. Anda perlu 1 tsp garam.
  36. Ambil 2 tsp gula.
  37. Anda butuh 1 ketul gula batu.
  38. Siapkan 1-2 cawan air rebusan ayam.
  39. Siapkan 2 tbs sos cili thai (optional).
  40. Anda perlu Bahan Sup.
  41. Ambil Air rebusan ayam.
  42. Ambil 1 kiub ayam.
  43. Ambil Daun sup.
  44. Anda perlu Garam.
  45. Anda butuh 1 bunjut rempah sup bunjut.

Nasi ayam Hainan yang dinamakan sedemikian kerana asal-usulnya dalam makanan Hainan dan. Semua iklan hanyalah bertujuan untuk melengkapkan tugasan assignment Pada satu hidangan lengkap nasi ayam mempunyai nasi, ayam, sayur-sayuran, kicap dan juga sos. Hidangan ini berupa nasi berbumbu rempah yang disajikan dengan daging kambing atau ayam. Resipi Nasi Ayam - Anak-anak saya sangat suka makan nasi ayam dan nampaknya mereka tidak pernah merasa bosan.

Langkah-langkah memasak Nasi Ayam

  1. Untuk bahan Ayam, kisar bahan yang bertanda *. Gaulkan pada ayam dan perap seketika (anggaran 30 minit). Sementara itu, jerang air di dalam periuk. Apabila mendidih, masukkan ayam beserta bahan ayam tadi. Rebus sehingga separuh masak, angkat dan toskan. Simpan air rebusan..
  2. Ayam yang telah direbus, di gaul sebati dengan bahan perap ayam. Kemudian ditoskan biar kering (anggaran sekurang2nya sejam, tapi kalau tak sempat macam saya, tibai je la tak sampai sejam pun...😂😂😂😂).
  3. Ayam kemudiannya di goreng secara deep fry. Tapi kalau konon ala-ala diet macam saya, bleh la digrillkan ajer dlm oven atau airfryer. Lepas digrill, baru dipotong-potong mcm kat kedai tu...saya tabur sikit rosemary atas ayam masa nak grill tu..
  4. Air kicap lebihan perap ayam tadi dimasak hingga mendidih. Sesuaikan rasa dengan gula dan garam. Siap..
  5. Untuk nasi, saya gunakan periuk Noxxa. Kisarkan bahan yang bertanda *. Setkan periuk pada mode fry. Kemudian, masukkan mentega dan lemak ayam dlm periuk. Tumiskan bahan yang dikisar tadi bersama buah pelaga, kayu manis, bunga lawang, dan daun pandan..
  6. Setelah wangi, masukkan air rebusan ayam, susu segar, kiub ayam, garam, serbuk kunyit dan gula batu. Serbuk kunyit tak perlu terlalu banyak. Cukup sekadar untuk warnakan nasi saja. Tunggu hingga mendidih, masukkan beras dan masak seperti biasa. Untuk periuk Noxxa, setkan pada mode high pressure selama 8 minit. Siap..
  7. Untuk sambal lada, kisar bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga capai kepekatan yang disukai. Siap..
  8. Untuk sup pula, panaskan air rebusan ayam dan masukkan semua bahan. Perasakan dengan garam. Siap..

Kalau saya masak nasi ayam simple dan sedap je hari ni. Sekali harung je.tak perlu fikir lauk-lauk lain dah. Maklumlah hari jumaat di utara ni anak-anak tak sekolah. Nasi ayam adalah satu menu yang digemari ramai. Secara peribadi, saya menyukai resepi nasi ayam kerana ianya mudah, lebih-lebih lagi apabila saya menghadapi hari-hari yang sibuk.

Gratis Download ebook Resepi