Resep Menyiapkan Onde-onde Bunga Telang Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Memasak Onde-onde Bunga Telang Yang Lezat Ikuti Caranya Dibawah.

Onde-onde Bunga Telang Anda bisa menyiapkan Onde-onde Bunga Telang dengan 6 bahan dan 6 langkah. Inilah caranya.

Bahan untuk Onde-onde Bunga Telang

  1. Ambil 10 kuntum bunga telang.
  2. Anda perlu 1/2 cawan air panas.
  3. Anda perlu 1 1/2 cawan tepung pulut.
  4. Anda butuh 1/4 cawan air sejuk.
  5. Siapkan 1/2 keping gula kabung (dipotong kecil).
  6. Siapkan 1 cawan kelapa parut (dicampur sedikit garam).

Langkah-langkah membuat Onde-onde Bunga Telang

  1. Bunga telang direndam dengan air panas selamat 30minit (untuk hasil yang baik, kuantiti bunga kena banyak. Macam hakak bunganya sedikit je. Tu warna biru tidak jadi tu).
  2. Tapis air bunga telang dan campur ke dalam mangkuk berisi tepung pulut. Tambah air dah gaul menjadi doh (adjust yer kuantiti air supaya hasil adunan cantik).
  3. Gentel tepung dan bentukkan bulat-bulat dan letakkan gula kabung di tengah permukaan adunan (ulangi langkah ini sehingga habis).
  4. Panaskan air. Masukkan adunan tepung yang digentel tadi ke dalam air yang mendidih. (Ketika ini hakak tengok warna biru tak berapa nak menjadi, tu tuang pewarna ungu tu. Jangan tiru aksi ni di rumah anda 不不不不不).
  5. Angkat onde-onde, toskan air dan gaul dengan adunan kelapa parut sehingga sekata..
  6. Sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba .

Gratis Download ebook Resepi