Bagaimana Menyiapkan Paprik Ayam Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Membuat Paprik Ayam Yang Sempurna Simak Caranya Dibawah. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Gaul rata dan biarkan ayam sedikit kecut. Tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap.

Paprik Ayam Ayam Paprik , it's a Malaysian take of the much loved thai padprik. It is milder, sweeter gravier version to the authentic padprik. Bumbu Tomato paste bawang putih jahe Cuka. Bunda bisa memasak Paprik Ayam dengan 15 bahan dan 7 langkah. Baginilah caranya.

Bahan untuk Paprik Ayam

  1. Siapkan 300 g isi ayam (potong kiub kecil).
  2. Anda perlu 1 batang serai (diketuk).
  3. Ambil 4 biji cili merah (hiris nipis).
  4. Siapkan 2 ulas bawang putih (hiris nipis).
  5. Anda butuh 4 biji cili padi.
  6. Ambil 1 biji tomato (belah 4).
  7. Siapkan 1/2 batang carrot (potong mancis).
  8. Anda perlu 80 g bunga kobis (potong kecil).
  9. Siapkan 40 g kacang panjang (potong 2 inci).
  10. Ambil 4 helai daun limau purut.
  11. Siapkan 1 biji bawang besar (dipotong bulat).
  12. Anda butuh 2 sudu besar sos tiram.
  13. Anda perlu 2 sudu besar sos cili.
  14. Anda perlu 1 sudu kecil garam.
  15. Ambil 1 sudu kecil gula.

Cara penyedian ayam paprik ini memang sangat mudah, sebab tu kalau kita makan di kedai makan Thailand (kedai masakan panas), sekejap je dia buat sekali dengan Tomyam bagai. Sama ada paprik ayam atau paprik daging. So hari ni saya nak share resepi ayam paprik yang sedap dan senang. Boleh tengok video kat bawah ni dulu cara penyediaan dia.

Langkah-langkah membuat Paprik Ayam

  1. Sediakan bahan-bahan..
  2. Tumis bawang, bawang putih dan serai hingga kekuningan dan naik bau. Kalau nak pedas sedikit, masukkan cili kisar lepas step ni. Saya tak letak sebab anak-anak tak makan pedas..
  3. Masukkan ayam. Masak ayam hingga isi ayam sedikit kecut..
  4. Masukkan sos tiram, sos cili, garam dan gula. Kacau rata..
  5. Masukkan carrot dan kobis bunga. Masukkan 1/2 cawan air. Biarkan mereneh seketika..
  6. Masukkan kacang panjang, daun limau purut, cili padi dan bawang besar..
  7. Bila kacang panjang dah masak boleh lah tutup api. Siap..

Ayam Paprik is a great dish to cook because it's fast and simple. Your family would also love this for dinner! Resepi Ayam Paprik Sedap Mudah Simple Ala Thai - Perkongsian Resepi Ayam Paprik terkini. Resepi Ayam Masak Paprik berasal dari negara Thailand. Pedas, masam dan aroma lazat dari limau purut adalah sebab mengapa Paprik Ayam ini adalah masakkan menjadi kegemaran.

Gratis Download ebook Resepi