Cara Menyiapkan Ayam Paprik #Phopbylinimohd Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Menyiapkan Ayam Paprik #Phopbylinimohd Yang Nikmat Ikuti Caranya Dibawah. Tidak kiralah anda guna ayam ke, daging, makanan laut atau belut. Gaul rata dan biarkan ayam sedikit kecut. Tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap.

Ayam Paprik #Phopbylinimohd It is milder, sweeter gravier version to the authentic padprik. Ayam Paprik is a great dish to cook because it's fast and simple. Your family would also love this for dinner! Kamu bisa menyiapkan Ayam Paprik #Phopbylinimohd dengan 15 bahan dan 5 langkah. Inilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Ayam Paprik #Phopbylinimohd

  1. Siapkan 2 mangkuk kecil isi ayam.
  2. Anda perlu 2 batang lobak merah.
  3. Anda butuh 1 ibu jari halia.
  4. Anda butuh 8 ulas bawang putih.
  5. Siapkan 1 batang serai.
  6. Ambil 1 biji cili merah.
  7. Siapkan Serbuk kunyit.
  8. Ambil Serbuk bawang putih.
  9. Anda perlu 1 sb Serbuk cili /paprika.
  10. Anda perlu 4 sb Sos cili.
  11. Anda butuh 4 sb Sos tiram.
  12. Siapkan 2 sb Kicap.
  13. Anda butuh 4 helai Daun limau purut.
  14. Siapkan Garam hujung sudu kecil (secukup rasa).
  15. Anda butuh Minyak masak 2 senduk.

Cara penyedian ayam paprik ini memang sangat mudah, sebab tu kalau kita makan di kedai makan Thailand (kedai masakan panas), sekejap je dia buat sekali dengan Tomyam bagai. Paprik Ayam Resepi Ayam Masak Paprik Cara masak ayam paprik. Contohnya macam hari ni saya masakkan paprik ayam untuk di gandingkan dengan nasi putih dan ini menjimatkan masa kerana tak perlukan banyak lauk sampingan yang lain. Resepi Ayam Masak Paprik berasal dari negara Thailand.

Langkah-langkah membuat Ayam Paprik #Phopbylinimohd

  1. Gaul isi ayam dengan sedikit serbuk kunyit, garam dan serbuk bawang putih biar rata. Goreng separuh masak dalam dua senduk minyak. Ketepikan..
  2. Gunakan minyak goreng ayam tadi secukupnya untuk tumis bawang putih, halia, cili merah dan serai hingga wangi..
  3. Masukkan serbuk cili paprika yang telah dibancuh dengan sedikit air ke dalam tumisan. Tumis lagi hingga masak. Lebih kurang 5 minit..
  4. Masukkan ayam kunyit tadi ke dalam tumisan cili. Gaul rata. Renehkan selama 7 minit api sederhana. Masukkan lobak merah.Tutup periuk..
  5. Akhir sekali tambahkan sos cili, sos tiram dan kicap. Serta daun limau purut. Perasakan dengan garam. Sedap dihidang ketika panas..

Pedas, masam dan aroma lazat dari limau purut adalah sebab mengapa Paprik Ayam ini adalah masakkan menjadi kegemaran. Sama ada paprik ayam atau paprik daging. So hari ni saya nak share resepi ayam paprik yang sedap dan senang. Boleh tengok video kat bawah ni dulu cara penyediaan dia. Ayam, sos tiram, lobak putih, lobak merah, bawang merah/besar (dipotong dadu), bawang putih (dihiris), halia (dihiris), serai (dihiris), daun limau purut, bawang besar hiris (hiasan), daun sup (hiasan), cili merah hiris (hiasan), cili kisar.

Gratis Download ebook Resepi