Bagaimana Menyiapkan Rendang Daging Ngam trox Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Memasak Rendang Daging Ngam trox Yang Lezat Simak Caranya Dibawah. Resepi Rendang Daging Sedap dan Mudah (MESTI CUBA!!) RENDANG DAGING SAPI ASLI PADANG *resep dari Bundoku yang jualan nasi Padang. Rendang daging merupakan menu wajib lebaran bercita rasa nikmat dan gurih. Cara Membuat Rendang Daging Asli Minang: Langkah pertama mempraktekan resep rendang daging yaitu mencuci daging sampai bersih, lalu potong sesuai selera. · Beef Rendang (rendang daging), the way my mum made it.

Rendang Daging Ngam trox Masakan ini merupakan olahan dari daging, yang memiliki cita rasa pedas Biasanya untuk memasak rendang sendiri dibutuhkan santan cair dan kental untuk membuat bumbu meresap ke daging. Cobain resep rendang padang dan intip cara membuat rendang padang dengan bumbu rendang padang asli Minang di sini! Rendang merupakan salah satu menu favorit saat berkunjung ke restoran minang. Bunda bisa membuat Rendang Daging Ngam trox dengan 23 bahan dan 13 langkah. Inilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Rendang Daging Ngam trox

  1. Anda perlu Bahan Utama.
  2. Siapkan 1 kilogram Daging.
  3. Anda perlu Kisar.
  4. Ambil 2 biji Bawang Besar.
  5. Anda perlu 3 biji Bawang Merah Kecil.
  6. Anda butuh 3 ulas Bawang Putih.
  7. Siapkan 3 batang Serai Gemuk2.
  8. Ambil 2 inci Kunyit Hidup.
  9. Anda perlu 2 inci Halia.
  10. Siapkan 2 inci Lengkuas.
  11. Ambil 7 biji Cili Padi (kalau boleh hijau).
  12. Ambil Sangai dan Kisar.
  13. Anda perlu 1 sudu kecil Jintan Putih.
  14. Anda perlu 1 sudu kecil Jintan Manis.
  15. Siapkan 1 sudu kecil Biji Ketumbar.
  16. Anda butuh Hiris Halus.
  17. Anda perlu 2 helai Daun Kunyit.
  18. Anda perlu 7 helai Daun Limau.
  19. Anda butuh Campak Campak.
  20. Siapkan 2 keping Asam Keping.
  21. Anda butuh Cili Giling.
  22. Anda perlu 1 kotak kecil Santan 200ml.
  23. Ambil 1 paket besar Kerisik.

Daging sapi yang dimasak dengan berbagai rempah ini menghadirkan cita rasa khas yang. Rendang, wordt Rendang Daging genoemd als het op basis van rundvlees is; je kunt namelijk ook Rendang maken van bijvoorbeeld kip, geit of eend. Zelf maakte ik al vaker Rendang Daging maar vrijwel altijd op basis van een niet zelfgemaakte boemboe. Op zich is er niets mis met koken op basis.

Cara membuat Rendang Daging Ngam trox

  1. Penyediaan daging... Potong daging lawan urat... Dia ada jalur urat... Potong melintang... Lagi pendek urat lagi lembut bila masak... Sesudah potong cuci dan rendam dalam air sejuk... Ini untuk membiarkan daging serap air... Tidak perlu rebus....
  2. Sangai rempah ratus... Campak jintan manis, jintan putih dan biji ketumbar dalam kuali... Hangatkan rempah ni sampai naik bau kering dan harum... Alasannya untuk mewangikan masakan.
  3. Kisar bahan bahan di bawah ni sampai halus... Jika anda suka rendang yang kasar... Masukkan lengkuas dan serai pada akhir kisar....
  4. Panaskan kuali dahulu... Baru masukkan minyak masak... Sukatan minyak ikut suka... Banyak pun boleh nanti boleh cedok keluar... Dan minyak ni sebagai pengawet sebenarnya... Paling sedikit nak guna seeloknya tumisan sedikit terendam supaya sekata masakan..
  5. Masukkan bahan kisar... Kacau sehingga pecah minyak dan sedikit garing... Bau dia memang syahdu....
  6. Masukkan cili giling... Ikut rasa... Kalau nak merah letak lebih kalau nak kuning letak sedikit... Paling kurang 4 sudu... Kacau lagi sehingga pecah minyak... Api sederhana nak ke kecil okeh... Nak pastikan cili betul2 masak... Penting....
  7. Masukkan daging tadi... Air tak perlu... Masa ni daging dah serap air... Gaulkan sekata....
  8. Air dari daging akan keluar... Biarkan... Tetap gaul... Tahap api sederhana.
  9. Masukkan sebahagian hirisan daun kunyit dan sebahagian daun limau... Kacau lagi sehingga pecah minyak... Jangka waktu 10 minit..
  10. Masukkan santan kotak 200ml... asam keping dan separuh sudu garam kasar... garam penting sebab itu punca rasa lemak naik... Pasal santan kalau ikut orang lama dia buat 2 bahagian... Santan cair ketika masukkan daging dan santan pekat ketika pecah minyak daging... Alasan supaya daging lagi berlemak... Ikut kau lah... Aku pakai kotak senang sebab aku ni sibuk... Jangan lupa gaul..
  11. Lepas 5 minit masukkan kerisik 5 sudu besar... Kerisik ni penambah rasa... Akan ada rasa kesat rendang tu nanti....
  12. Gaul lagi 5 minit sehingga kering sedikit jer...Masukkan lebihan hirisan daun kunyit dan daun limau. Perasakan jika perlu. Kalau lebih gula akan semakin gelap rendang..
  13. Dah siap....

Rendang atau randang (Jawi: رندڠ) adalah masakan daging yang berasal dari Minangkabau. Masakan ini dihasilkan dari proses memasak suhu rendah dalam waktu lama menggunakan aneka rempah-rempah dan santan. Beef Rendang / Rendang Daging Thanks for watching, thumbs up if you like this video and subscribe to my channel Visit my blog. Beef Rendang or rendang daging, in Malay/Indonesian, is a curry fit for a King. It's a curry with meltingly tender beef that's been.

Gratis Download ebook Resepi