Resep Membuat Ayam Goreng Masak Lemak Kicap Yang Sempurna

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Membuat Ayam Goreng Masak Lemak Kicap Yang Enak Simak Caranya Dibawah. Ayam masak kicap bersama kentang, yg mudah, pantas dan yg paling penting…rasanya cukup sedap. Ni lah menu favourite anak-anak Che Nom, terutama sekali bila. Resepi Ayam Masak Kicap Resepi Ayam Masak Kicap yang mudah disediakan dan sedap sangat rasanya.

Ayam Goreng Masak Lemak Kicap Kenapa Sis kata tanpa goreng ? Sebabnya Sis masak kicap ayam tu tak payah di goreng dulu, cuci ayam terus aje masak. Ada orang kalau masak kicap, ayamnya di goreng dulu kan ? Anda bisa menyiapkan Ayam Goreng Masak Lemak Kicap dengan 26 bahan dan 5 langkah. Inilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Ayam Goreng Masak Lemak Kicap

  1. Siapkan Bahan A:.
  2. Anda perlu 2 ketul ayam saiz L bahagian dada (bahagian lain pun boleh guna).
  3. Anda perlu 1 camt garam gunung Saji.
  4. Anda butuh 2 camt serbuk kunyit.
  5. Ambil Minyak secukupnya untuk menggoreng.
  6. Anda perlu Bahan B (bahan kisar):.
  7. Ambil 8 biji bawang merah.
  8. Ambil 4 ulas bawang putih.
  9. Ambil 4 biji lada merah besar (boleh tambah jika suka lebih pedas).
  10. Anda butuh 4 keping halia.
  11. Anda butuh 1 cawan air.
  12. Siapkan Bahan C:.
  13. Ambil 3/4 cawan minyak (lebihan minyak goreng ayam).
  14. Ambil 2 helai daun pandan.
  15. Siapkan Rempah 4 sekawan:.
  16. Ambil 1 batang kulit kayu manis.
  17. Anda butuh 1 kuntum bunga lawang.
  18. Siapkan 3 biji buah pelaga.
  19. Anda butuh 3 kuntum bunga cengkih.
  20. Anda perlu Bahan D:.
  21. Ambil 1/2 cawan kicap lemak masin Saji.
  22. Siapkan 3/4-1 cawan sos tomato Saji.
  23. Anda butuh 1 camb gula perang.
  24. Anda perlu Bahan E:.
  25. Anda butuh 1/2 kotak santan Ayam Brand.
  26. Anda butuh 1 cawan air.

Jangan salah sangka, saya tak masak lemak ayam untuk family saya ye. Yang adik tu ikut je la kak long buat apa. Ayam masak kicap, ayam kicap atau ayam kecap ialah ayam hidangan rebus atau reneh dalam kicap manis (Kecap manis atau kicap lemak manis) yang biasa dijumpai di Indonesia dan Malaysia. Di Indonesia, ayam kecap adalah kepingan ayam yang direneh dalam kecap manis.

Cara memasak Ayam Goreng Masak Lemak Kicap

  1. Siapkan bahan-bahannya.Ayam boleh juga dipotong kecil jika tidak suka potongan yang besar..
  2. Perap ayam dengan garam gunung dan serbuk kunyit selama 20 minit.Goreng dalam minyak masak panas sehingga 3/4 masak.Tos,ketepikan..
  3. Keluarkan sebahagian dari minyak masak bekas goreng ayam tadi (tinggalkan dalam 3/4 cawan.Panaskan,tumis bahan C (daun pandan) dan bahan D (rempah 4)hingga naik bau.Masukkan kicap lemak masin,sos tomato dan gula perang..
  4. Masukkan bahan E (santan dan air).Masak hingga menggelegak dan sedikit pekat.Masukkan ayam goreng tadi.Renihkan dengan api perlahan.Masak hingga kuah pekat.Seimbangkan rasa,siap..
  5. Boleh dihidangkan dengan nasi biasa @ nasi berperisa.Gu pula dengan acar dan sambal belacan.Dah macam makan kat tempat kenduri..

Resepi Ayam Masak Kicap Resepi Ayam Masak Kicap yang mudah disediakan dan sedap sangat rasanya. Resepi AYAM MASAK KICAP BEREMPAH ini memang sedap dimakan bersama nasi putih ketupat dll. Bahan bahan - ayam goreng ( guna airfryer) - Bawang putih & halia ditumbuk - kicap pekat manis - sos tiram - sos cili - cili merah & hijau. Saya paling ngiler kalau masak masak gini. Makasi Ernestine nieh gara - gara channel dia, saya kesini dan sekarang saya lapar. hehehe.

Gratis Download ebook Resepi