Cara Menyiapkan Resepi Pes Tomyam Homemade Nuoi dan Tomyam Ayam 🀀 Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Menyiapkan Resepi Pes Tomyam Homemade Nuoi dan Tomyam Ayam 🀀 Yang Nikmat Ikuti Caranya Dibawah. Kali ni mak masak Tomyam Ayam tanpa pes tomyam. Sebenarnya mak teringin nak makan tomyam, telur dadar dan nasi putih. Tengok dalam peti ais, pes tomyam dah habis.

Resepi Pes Tomyam Homemade Nuoi dan Tomyam Ayam 🀀 Kemudian masukkan kiub tomyam knorr dan perahkan limau serta cili api. Masukkan daun limau purut serta garam dan serbuk perasa. Biarkan sejuk dan cuba anda rasa kenikmatan tom yam ayam yang anda buat sendiri. Bunda bisa membuat Resepi Pes Tomyam Homemade Nuoi dan Tomyam Ayam 🀀 dengan 31 bahan dan 6 langkah. Inilah caranya.

Bahan untuk Resepi Pes Tomyam Homemade Nuoi dan Tomyam Ayam 🀀

  1. Ambil Bahan Utk Pes Tomyam.
  2. Ambil 1 bj bwg besar - kisar.
  3. Anda butuh 1 inci lengkuas - kisar.
  4. Anda perlu 1 btg serai hiris halus- kisar.
  5. Anda perlu 1 bj cili padi merah - kisar.
  6. Anda perlu 2 sudu cili giling/ ciki yg sudah dikisar - kisar.
  7. Anda perlu 3 helai daun limau purut buang urat tengah - kisar.
  8. Anda perlu 1/2 sudu udang kering - kisar.
  9. Anda perlu 1 inci belacan bakar - kisar (kt guna belacan serbuk je).
  10. Ambil 1 keping asam keping - kisar.
  11. Siapkan 1 cawan kecil air asam jawa sederhana pekat -masukkan dlm pengisar sikit utk memudahkan bahan dikisar (selebihnya ketepikan).
  12. Anda butuh 1 sudu sos ikan/ sotong - kisar (wajib ada).
  13. Anda butuh 1 sudu gula perang - kisar.
  14. Anda perlu 1/2 kiub ikan bilis - kisar.
  15. Ambil 1/2 sudu kecil garam - kisar.
  16. Anda perlu 1 sudu penyedap rasa - kisar.
  17. Ambil πŸ‘†πŸΌkisar semua sekali bahan2 di atas.
  18. Anda butuh Bahan utk tomyam ayam.
  19. Siapkan Ayam basuh bersih buang lemak dan kulit (kt buat 6 ketul kecil ayam shj).
  20. Anda perlu 1 bj bwg merah - hiris.
  21. Anda butuh 1 ulas bwg putih - hiris.
  22. Ambil 1/2 inci halia - hiris.
  23. Ambil 1 btg serai - ketuk.
  24. Anda butuh 2 bj cili padi (klu nak pedas).
  25. Siapkan 1 keping asam keping (klu nk lebih masam).
  26. Anda butuh Daun limau purut ikut suka.
  27. Anda butuh Daun ketumbar ikut suka.
  28. Ambil Tomato ikut suka.
  29. Anda butuh Cendawan ikut suka.
  30. Anda butuh Pes tomyam homemade td guna semua lbh kurang 1 senduk utk 1 hidangan.
  31. Anda butuh Garam dan penyedap rasa secukupnya.

Kalau dah tahu resepi tomyam 'homemade' ini, mesti anda takkan beli di kedai lagi. Bahannya mudah didapati dan cara membuatnya memang 'simple' sangat. Tapi, mungkin tak ramai yang tahu membuat pes tomyam ini sendiri dan selalu menggunakan perencah segera yang kini mudah didapati. Tomyam goong ni tomyam udang sebenarnya.

Langkah-langkah memasak Resepi Pes Tomyam Homemade Nuoi dan Tomyam Ayam 🀀

  1. Kisar semua bahan utk jadikan pes tomyam.. kemudian tumis.. dah naik minyak sikit, masukkan lg baki air asam jawa.. kemudian tumis sehingga pekat...
  2. Dah pekat, asingkan.. klu nk jadikan stok, boleh gandakan ramuan dan bahan2 utk pes ye.. rs pes perlu masam2 dan masin...
  3. Kemudian, nak buat kuah tomyam ayam.. Tumis bahan2 hiris serai cili bagai shg garing, kemudian masukkan kesemua pes tomyam td.. dan gaul hingga sebati, tumis hg naik minyak..
  4. Bila dah garing n naik minyak, masukkan air kosong banyak mana yg kita nak sebagai kuah.. kemudian rasa, boleh tambah asam keping jika nak lebih masam.. perasakan garam dan penyedap rs hg rs sedap tomyam.. kemudian, tunggu mendidih baru masukkan ayam..
  5. Bila ayam dah masak dan kuah dah mendidih, bolehla masukkan cendawan, tomato dan daun2 jika suka.. masak sekejap.. then tutup api.. sblm hidang pastikan masakan ditutup sempurna dgn tudung periuk..
  6. Siappp... makan nasi dgn tomyam ayam shj pun dh menyelerakan.. rasa pes tomyam homemade nuoi sesedap pes tomyam adabi πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ€€.. selamat mencuba...

Selain beli pes tomyam yang ready made dari Thai tu, Che Nom kadang-kadang buat sendiri pes tomyam dalam kuantiti yang banyak dan simpan. Untuk sesiapa yand suka masakan dari bahan-bahan semulajadi.tanpa pengawet.boleh cuba buat ni. Description: resepi tomyam ayam kampung style. Resipi Tomyam Ayam Ekspress Tanpa Guna Pes Cepat Sedap Zine Resepi. Bahan pelengkap Bahan dasar yang digunakan pada resep tom yam kali ini adalah udang, ikan kakap, dan bakso ikan.

Gratis Download ebook Resepi