Bagaimana Memasak Resepi Ayam Goreng Rempah Serai Yang Sempurna

Enak, Lezat dan Nikmat.

Resep Memasak Resepi Ayam Goreng Rempah Serai Yang Sempurna Ikuti Caranya Dibawah. Resepi Ayam Goreng Berempah yang sangat sesuai dihidangkan bersama nasi minyak atau nasi lemak. Hai semua, sis nak kongsikan resipi Ayam Goreng Berempah yang sedap dan mudah. Goreng Ayam Berempah Serai Rangup Sedap.

Resepi Ayam Goreng Rempah Serai Resep Ayam Goreng Renyah, Empuk, Lezat dan Enak. Tips: goreng ayam dengan bahan perapan sikit je Dah Nak masak Baru bubuh lagi bahan perapan supaya serdak tak garing/ hangit Daun kari pun sikit bubuh bersama perapan sikit bubuh sebelum Angkat ayam. Ayam goreng berempah selalunya akan dinilai kesedapannya berdasarkan rempah yang digunakan dan kelambakkan serdak serdaknya. Anda bisa membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai dengan 18 bahan dan 3 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

  1. Siapkan 7 ketul ayam cuci bersih.
  2. Anda butuh Bahan perap ayam rempah.
  3. Anda perlu 1 bj bwg besar - blend.
  4. Anda perlu 1 bj bwg putih - blend.
  5. Ambil 1 inci halia - blend.
  6. Anda butuh 1 sudu jintan manis - blend.
  7. Anda perlu 1 btg serai hiris nipis - blend.
  8. Anda perlu 1 sudu serbuk kari - blend.
  9. Siapkan 1 sudu serbuk cili - blend.
  10. Anda butuh 1 sudu serbuk kurma - blend(xdk xyh bubuh).
  11. Siapkan 1 sudu tepung bestari - blend.
  12. Anda perlu 1 sudu tepung gandum - blend.
  13. Ambil 1 sudu tepung beras - blend.
  14. Anda butuh 1 bj telur.
  15. Siapkan 1 kiub ikan bilis.
  16. Siapkan 👆🏼blend semua sekali, klu xhancur, tambah sikitttt je air.. blend sampai hancur semua.
  17. Siapkan Bahan tumbuk.
  18. Anda perlu 1 btg serai, potong panjang2 senget, dan tumbuk kasar.. nk dptkan serat2 serai tu.

Resepi ayam goreng berempah serai selambak ini memang sedap di makan dengan nasi. Dan resepi ini tidaklah sesukar mana. Ayam goreng gurih ini juga merupakan salah satu resep masakan rumahan yang digemari anak-anak hingga orang tua. Untuk memasaknya cukup menggunakan bumbu rempah seperti ketumbar, kunyit, jahe, kemiri, bawang merah, bawang putih dan bumbu lainnya.

Cara membuat Resepi Ayam Goreng Rempah Serai

  1. Blend semua bahan utk perap ayam...
  2. Tumbuk serai spt dlm bahan2 tumbuk tu, dan satukan semua yg tumbuk dengan yg blend, tutup bekas dan perap biar serap ke dlm ayam...
  3. Kemudian, lg setengah jam nak berbuka bolehlah goreng ayam sampai masak. Guna api perlahan.. masak ayam smpai isi ayam terbuka sikit.. kemudian serat2 tepung lebihan, gorengkan last sekali dgn api perlahan.. goreng sampai buih2 berkurangan.. nti serai tu pun akn garing dan sedap.. 😋selamat mencuba..

Jom kita tengok resepi di bawah ini. Cara penyediaan: Basuh ayam dan potong kecil. Gaul biar rata dan rempah ratus menyaluti ayam. Racikan bumbu ayam goreng ungkep lebih menonjolkan rasa rempah-rempah yang kuat. Resep ayam goreng bumbu meresap pasti dilakukan Sebelum benar-benar digoreng ayam akan terlebih dahulu dibaluri berbagai macam rempah untuk kemudian diungkep dan didiamkan beberapa waktu.

Gratis Download ebook Resepi