Cara Menyiapkan Udang Butter Bersarang Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Menyiapkan Udang Butter Bersarang Yang Lezat Simak Caranya Dibawah. Biasanya nak makan udang butter ni, bila makan di restoran baru dapat menikmatinya. Cara nak buat pun mudah je. Cuma kena ada skill je nak bagi telur tu bersarang elok.

Udang Butter Bersarang Manakala udang butter cereal ni pula rasanya sangat rangup sebab udang di salut dengan Kalau nak lebih senang faham cara untuk membuat udang butter cereal ni, boleh tengok video resepi yang. Udang goreng butter memang sedap kalau dimakan ratah macam tu je. Kadang anak saya dah ada Apabila sudah pekat, masukkan udang, gaul dan tutup api. Anda bisa membuat Udang Butter Bersarang dengan 9 bahan dan 7 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Udang Butter Bersarang

  1. Anda butuh 10 ekor udang saiz sederhana.
  2. Anda perlu 1 senduk minyak masak (untuk goreng udang).
  3. Siapkan 2 sudu besar butter.
  4. Siapkan 3 sudu besar susu segar.
  5. Siapkan 3 biji telur kuning (asingkan telur putih).
  6. Siapkan 2 tangkai daun kari.
  7. Anda butuh 5 biji cili padi merah (di hiris kecil).
  8. Siapkan 1 sudu kecil garam.
  9. Anda perlu 3 senduk minyak masak (untuk buat sarang).

Udang yang sangat juicy dan rangup ini semestinya menggamit selera. Resepi udang goreng butter (butter prawn) ni ada banyak nama panggilan sebenarnya. Ada yang panggil sebagai udang goreng mentega, butter prawn creamy dan juga udang buttermilk. Masakan berkonsep "Butter Egg" semakin popular dalam kalangan kita.

Langkah-langkah memasak Udang Butter Bersarang

  1. Gaul udang dengan garam. Panaskan minyak dan goreng sekejap hingga masak. Angkat dan toskan..
  2. Buang minyak tadi dan masukkan butter dan susu segar. Goreng udang tadi hingga sekata. Angkat dan ketepikan..
  3. Pecahkan telur dan asingkan kuningnya. Kacau dan tapis supaya tiada ketulan telur putih dalamnya..
  4. Dalam kuali panaskan minyak dan butter guna api kecil je. Pusing minyak laju laju guna senduk bulat. Rasakan dengan jari bila dah suam cepat2 tuang telur kuning ke dalam kuali sambil kacau laju laju ikut lawan arah jam. Pusing je jangan berhenti..
  5. Bila dah mula berbuih kuatkan sikit api dan masukkan daun kari, cili padi dan garam. Terus je pusing senduk tu. Masa ni akan hasilkan buih yang banyak. Kacau dengan hati hati agar tak terpercik minyak..
  6. Kemudian boleh tutup api dan tapiskan minyak tadi ke dalam bekas. Nanti akan nampak sarangnya. Letak udang dalam pinggan dan taburkan sarang tadi. Tadaaa! Dah siap udang butter bersarang. SELAMAT MENCUBA! 😋.
  7. TIPS SARANG : Pastikan minyak jangan sejuk atau terlalu panas nanti tak jadi sarangnya. Minyak bila dah rasa suam2 baru tuang telur. In sha Allah jadi sarangnya. 😊.

Ada yang sudah menjadikan makanan berkonsep "Butter Egg" sebagai makanan kegemaran. Banyak yang masih sering salah pengertian soal mentega dan margarin. Berikut perbedaan Mentega, Margarin, Butter, dan Roombutter! Udang Butter Media Infotainment Kini Yang Sedang Viral. Saya pernah menyediakan Udang Goreng Butter di SINI.

Gratis Download ebook Resepi