Bagaimana Membuat Ayam masak merah Yang Menggugah Selera

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Memasak Ayam masak merah Yang Enak Ikuti langkah-langkahnya Dibawah. Resepi Ayam Masak Merah ala Kenduri yang sangat sedap dan anda harus mencubanya. Ayam Masak Merah - Although it shares basic similar spices to Chicken Curry. It is different, both in Lucky me, Bee had made it easier by suggesting Ayam Masak Merah or chicken cooked in rich.

Ayam masak merah It is a casserole of chicken pieces in dried chillies sambal. It tends to be a home-cooked dish, so many variations on the recipe exist. Ayam Masak Merah (Spicy Red Chicken) - Life is Great. Kamu bisa menyiapkan Ayam masak merah dengan 12 bahan dan 6 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Ayam masak merah

  1. Anda butuh 1 ulas bawang holland.
  2. Siapkan 3-4 ulas bawang merah kecil.
  3. Anda perlu 3-4 ulas bawang putih.
  4. Anda butuh 2 batang serai.
  5. Ambil Bunga lawang, kayu manis.
  6. Siapkan Cili kering, blend atau cili giling.
  7. Siapkan Halia besar ibu jari kaki.
  8. Siapkan Ayam 4 ketul. Atau ikut banyak koranglah.
  9. Ambil Sos cili, sos tomato secukup rasa.
  10. Anda butuh Gula, garam secukup rasa.
  11. Ambil Asam jawa secukup rasa.
  12. Siapkan Air. Agak-agak jelah.

Adventures from the tiny kitchen of a Malaysian woman who loves to eat. Find your favorite recipes and hopefully inspiration for a more. Ayam Masak Merah is one of my favourite curries ever! Yep, my tastes are totally South East Asian; as far as I'm concerned, it's hard to beat a good Malay or. 'Ayam masak merah' literally means chicken cooked in red sauce.

Langkah-langkah membuat Ayam masak merah

  1. Tumiskan dulu bunga lawang dengan kulit kayu manis sampai wangi..
  2. Blend/tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis sampai naik bau, warna dah tukar, baru masuk cili. Ni perangai aku la. Nak pastikan bahan tu masak satu persatu. Nak masukkan semua terus pun boleh kot. Kemudian masukkan serai yang dah ditumbuk sedikit..
  3. Kemudian masukkan bawang holland yang dihiris besar. Baru syok gigit. Kemudian tambah air dan kacau perlahan sampai air tadi tersejat, dan pecah minyak. Emm dapnyee..
  4. Eh, lupa. Ayam jangan lupa goreng, sambil-sambil tunggu kuah nak siap. Ni aku pakai air fryer je. Sapu kunyit, garam,minyak sikit. Masuk dalam air fryer suhu dalam 180-190 dalam 15 minit, kemudian balik-balikkan, masak lagi dalam 5-10 minit..
  5. Kembali kat kuah kita. Masukkan sos cili, sos tomato, asam jawa dan gula. Semuanya secukup rasa. Agak-agak jelah ya. Rasa. Dah nak habis, nampak macam dah pecah minyak, bolehlah masukkan garam secukup rasa jugak. Bila dah masukkan sos tu, dia akan jadi kuah yang pekat. Nak lagi best, boleh letak tepung jagung jugak. Tapi aku tak letak pun, best je..
  6. Akhir sekali, masukkan ayam goreng tadi. Siap! Haa bolehlah mencuba ya. Maaf kalau korang rasa tak sedap. Tapi orang rumah kata sedap. Tak tahulah memang sedap atau nak jaga hati aku. Haha..

Lihat juga resipi-resipi untuk Ayam Masak Merah Auummm. Ayam masak merah is a Malaysian dish made with chicken pieces that are doused in a rich, spicy Coconut milk is sometimes added in order to give the sauce creaminess. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau. Learn how to make Ayam Masak Merah from basic, a signature Malaysian Dish that made with chicken, spice and red chill oil. It is complex, spicy yet appetizing.

Gratis Download ebook Resepi