Resep Menyiapkan Asam Pedas Ikan Kembung Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Memasak Asam Pedas Ikan Kembung Yang Lezat Simak Caranya Dibawah.

Asam Pedas Ikan Kembung Anda bisa menyiapkan Asam Pedas Ikan Kembung dengan 20 bahan dan 9 langkah. Berikut ini langkah-langkahnya.

Bahan untuk Asam Pedas Ikan Kembung

  1. Anda butuh 2 ekor ikan kembung.
  2. Siapkan 8 buah bendi.
  3. Anda perlu 1 buah tomato.
  4. Siapkan 3 tangkai daun kesum ambil daun sahaja.
  5. Siapkan 1 batang serai.
  6. Siapkan Bumbu kisar :.
  7. Anda perlu 10 tangkai cili padi.
  8. Anda butuh 5 ulas bawang merah.
  9. Anda butuh 3 siung bawang putih.
  10. Siapkan 1 ibu jari halia.
  11. Ambil 1 ibu jari kunyit.
  12. Anda butuh 1 inc belacan.
  13. Siapkan Bahan bumbu tambahan :.
  14. Anda butuh 1 sdm serbuk cili.
  15. Anda butuh 1 sdm pes asam Jawa.
  16. Ambil 2 sdt garam.
  17. Siapkan 2 sdt gula.
  18. Siapkan Secubit ajino.
  19. Ambil 400 ml air.
  20. Siapkan 1 senduk minyak.

Langkah-langkah memasak Asam Pedas Ikan Kembung

  1. Cuci bersih sisik dan perut ikan. Untuk kurangkan bau hanyir ikan, lumuri dengan air asam atau pun cuka masakan. Biarkan dalam 5 minit. Kemudian bilas sampai bersih..
  2. Sediakan semua bahan. Kisar cili padi, bawang, kunyit dan halia. Cili tu sesuaikan dengan selera masing masing yee.. ni lah yang akak katakan kekurangan bahan. Sebab asam pedas ni gunakan cili kering. Tapi akak kehabisan cili tuu...
  3. Panaskan minyak, tumis bumbu sampai pecah minyak..
  4. Bila dah nampak pecah minyak, tambahkan serbuk cili. Gaul kan sampai rata dan bumbu betul betul masak..
  5. Tambahkan air, aduk aduk sampai tercampur semua. Tunggu mendidih..
  6. Masukkan bendi, tomato dan daun kesum. Setengah orang ni kaan Lailer.. depa buh tomato ngan daun kesum ni bahagian akhir, tapi akak suka buh depan. Jus tomato tu bila rebus lama nanti boleh keluar. Anak ngan somi akak tak mau makan tomato, sbb tu akak masak buh dulu. Biar kan bendi agak layu, Kecilkan api..
  7. Masih kecilkan api yee Lailer... Setelah bendi layu, masukkan ikan, tambahkan garam, gula, ajino dan air asam Jawa. Mandikan ikan tu dengan kuah dulu, kemudian tutup dan reneh dalam 5 menit. Masih Api kecil yee Lailer....
  8. Setelah 5 minit, buka la penutup tuu Lailer, kacau kacau pelan jee.. biar ikan tak hancur, perasakan... camana.. sedapkaan... tu laaa apa akak cakap.. takde cili kering pun masih sedaap kaan....
  9. Siap dah.. Boleh pi hantar kat bakal mak mentua ko tu Lailer.. kang ni tem Jekfer nak makan malam.. jangan pula ko buka cite yang asam pedah ni masak guna serbuk cili tau lailer.. kang bakal mak mentua ko tu tak mau tumpang rasa pula 不不不.

Gratis Download ebook Resepi