Bagaimana Menyiapkan 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI Yang Lezat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Cara Menyiapkan 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI Yang Menggugah Selera Ikuti Caranya Dibawah. Anda harus coba menu asam pedas yang juga sering disebut dengan asam padeh. Padeh adalah bahasa minang dari pedas. Sajian ini berkuah merah menyala, bercitarasa pedas-gurih-asam, dan tak pakai santan!

👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI Lebih lebih lagi jika ianya dimasukkan sekali kacang bendi. Saya puashati sekali melihat Hubby dan anak anak makan menambah nambah dan menceduk kuah asam pedas ini hingga banjir nasi masing masing. Resepi asam pedas kedah, asam pedas utara, asam tumis, kiengsom, tomyam, asam pedas ikan siakap. Anda bisa memasak 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI dengan 14 bahan dan 9 langkah. Berikut ini langkah-langkahnya.

Bahan untuk 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI

  1. Anda perlu 3 ketul isi ikan pari. /1 ekor ikan pari medium size.
  2. Ambil 15-20 tangkai cili kering.
  3. Ambil 3 biji bawang besar.
  4. Ambil 2 inci kunyit hidup.
  5. Siapkan 1 inci belacan.
  6. Siapkan 1 ikat daun kesum.
  7. Anda perlu 2 kuntum bunga kantan.
  8. Ambil 2 cawan air.
  9. Ambil 1/2 cawan minyak.
  10. Ambil 1 cawan air asam.
  11. Anda butuh 2 biji tomato.
  12. Ambil 5-7 batang sayur bendi.
  13. Anda perlu Saya tak letak sebab tak de. Haha. Kalau ada boleh letak.
  14. Siapkan Garam+serbuk perasa.

Selalunya guna ikan pari, atau ikan kembung yang segar, tapi kali ni Kekny guna ikan siakap. Ikan Pari Asam Pedas cocok bagi Anda yang menyukai hidangan kaya rasa. Sisihkan sebentar, kemudian cuci dan olesi lagi. Masukkan ikan pari Masukkan bendi ke dlm asam pedas Asam Pedas Ikan Pari

Langkah-langkah memasak 👩‍🍳LAUK PAUK : ASAM PEDAS IKAN PARI

  1. Ok step by step. Macam biasa. Prepare barang dulu. Rebus cili kering. Selalu resepi saya mmg saya akan rebus dulu cili kering. Ni untuk elakkan orang makan jadi sakit perut dan cepat proses masak. Haha. Gunting, buang biji dan rebus smpai lembut..
  2. Yang kedua,sementara tgu cili rebus, cuci ikan pari. Ikan pari saya kali ni.. Besar sikit size nye. Cuci bersih2..
  3. Kemudian sediakan bahan2 sekali dengan cili rebus. Nak kuah pekat lg, tambah bawang je okay. Ni bahan2 saya. Ada air asam. Bunga kantan 1 kuntum boleh potong nipis. 1 lagi boleh potong tebal mcm dalam gambar. Ok next..
  4. Blend kan kesemua bahan dalam pinggan tadi. Bawang besar+bawang putih+cili rebus+kunyit dan belacan. Sebelum nak blend boleh masukkan 1 sudu minyak supaya biji cili yang ttgal boleh hancur. Next..
  5. Dah siap blend. Panaskan minyak.. Tumis bahan blend. Tumis sampai naik bau..
  6. Ok, dah naik bau, masukkan air asam jawa. Kcau bagi sekata. Masukkan daun kesum dan bunga kantan. Kacau smpai dia agak didih..
  7. Kemudian, masukkan ikan. Dan tambahkan sikit air. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa. Biarkan sehingga ikan empuk..
  8. Agak didih, masukkan tomato dan bendi(saya bendi dah habis). Kacau sehingga agak pekat,ikan empuk. Sesuaikan rasa.. Siap..
  9. 💡SUDUT SEMBANG : kalau ada bendi ni memang power asam pedas ni. Hehe. Daun kesum kalau nak lebihkan pn boleh. Lg wangi. Simple kan.. Saya share ok..

Fish in Asam Curry [Nyonya Cooking]. Remember to simmer the curry until it thickens slightly for the optimum flavour. Asam pedas ikan pari is one dish that tastes better with every mouthful. Asam pedas ikan pari Asam pedas ikan parang Ayam msk merah Rendang ayam Telur sambal Sup sayur + ayam Kari ayam Kari ikan kembong Siakap msk sup Paru berlada Ayam msk kurma Tauhu jepun sos tiram Sambal tempe Rendang limpa Sambal grg jawa Kulit lembu sambal tahon Kerabu. Ni resipi asal dari mak mertua tapi saya dah ubahsuai ikut citarasa saya.

Gratis Download ebook Resepi