Resep Menyiapkan Asam Pedas Melaka Mak Jenap Yang Nikmat

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Membuat Asam Pedas Melaka Mak Jenap Yang Sempurna Simak Caranya Dibawah. Ayam Asam Pedas style Melaka, yang memang tak dinafikan lagi sedap sungguh rasanya. Mula-mula Che Nom tengok ada satu rancangan masak kat TV, perkongsian. Kalau pergi Melaka memang tak sah kalau tak merasa asam pedas kan?

Asam Pedas Melaka Mak Jenap Kepakaran kami adalah menyediakan asam pedas asli Melaka. Bahan bahan Saya pernah bekerja di Melaka. Asam pedas yang disediakan oleh ibu kawan saya sangat sedap. Anda bisa memasak Asam Pedas Melaka Mak Jenap dengan 5 bahan dan 6 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Asam Pedas Melaka Mak Jenap

  1. Anda perlu 4 senduk besar cili blend 3B.
  2. Anda butuh 2 sudu besar asam jawa bungkus.
  3. Anda perlu 3 sudu besar kunyit kisar.
  4. Siapkan Segenggam daun kesum.
  5. Anda perlu Garam secukup rasa.

Bila ditanya resepi, ibu kawan saya beritahu dia akan masukkan rempah ikan cap Peladang di dalam asam pedasnya. Rasa asam pedas sangat membuat kita ketagihan terlebih dipadukan manisnya daging ikan tuna yang bergizi tinggi. Asam pedas bukanlah masakan asing di Malaysia. Cili dan air asam adalah bahan utama.

Langkah-langkah membuat Asam Pedas Melaka Mak Jenap

  1. Rendam dulu kepalan asam jawa dalam semangkuk air untuk lembutkan dia agar senang diramas nanti. Ketepikan dulu..
  2. Tumis cili blend 3B (cili kisar + bawang besar/merah + bawang putih + belacan) sampai pecah minyak atau garing..
  3. Ramas asam jawa yang direndam tadi untuk dapatkan airnya. Curah air asam jawa tu ke dalam kuali berisi cili yang dah garing tadi. Kacau rata-rata. Kalau kuahnya nampak pekat sangat, boleh tambah lagi air asam jawa dalam semangkuk dua. Boleh guna balik baki asam jawa yang dah ramas tadi. Tapi kalau nak lagi masam kuahnya, tambah je asam jawa sikit lagi sampai kena pada tekak..
  4. Tambah kunyit kisar dan garam secukup rasa. Kacau rata-rata dan biarkan kuah mendidih..
  5. Bila dah mendidih, tambah ayam atau ikan. Kecilkan api. Biarkan dalam 10-15 minit sampai ikan atau ayam masak..
  6. Siap! Asam pedas ni kalau disimpan lagi lama, lagi sedap rasanya sebab makin lama disimpan, makin pekat dan sebati kuahnya. Bila dah pekat tu, paling sedap pekena dengan roti canai. Sekeping pun tak cukup. Bertambah-tambah. Silap haribulan ukurlilit pinggang pun bertambah-tambah..

Namun, lain tempat lainlah caranya walaupun asasnya serupa. Asam Pedas is a Sour and Spicy Curry Soup, a wonderful example of the extreme chili content that's always welcome in Malaysia's local cuisine. In Malaysia this recipe originates in villages along the South East coastal region (including Melaka), and one of the best restaurants to have Asam Pedas is. Ayam Asam Pedas style Melaka, yang memang tak dinafikan lagi sedap sungguh rasanya. Asam pedas merupakan menu masakan Melayu yang tersohor di Melaka dan Johor.

Gratis Download ebook Resepi