Resep Menyiapkan Ayam masak kicap pekat Yang Sempurna

Enak, Lezat dan Nikmat.

Bagaimana Memasak Ayam masak kicap pekat Yang Lezat Ikuti Caranya Dibawah. Resepi Ayam Masak Kicap Resepi Ayam Masak Kicap yang mudah disediakan dan sedap sangat rasanya. Pasti ramai yang menggemari ayam masak kicap dan ada. Ayam Masak Kicap Pedas or the Spicy Soy Sauce Chicken ready to be served with steam rice.

Ayam masak kicap pekat Aku jarang masak ayam yang banyak sangat bahan macam nie. Aku suka masakan yang simple dan mudah. Cuma kali ini aku teringin nak makan ayam masak kicap berkuah pekat. Kamu bisa menyiapkan Ayam masak kicap pekat dengan 17 bahan dan 6 langkah. Baginilah langkah-langkahnya.

Bahan untuk Ayam masak kicap pekat

  1. Siapkan 1 ekor ayam potong kecil.
  2. Anda butuh 2 biji bawang besar.
  3. Ambil 2 kuntum bunga lawang.
  4. Anda butuh 2 batang kayu manis.
  5. Anda perlu 3 cawan minyak.
  6. Siapkan 1/2 cawan kicap manis.
  7. Ambil 1 kotak kecil santan.
  8. Siapkan 10 biji cili padi hijau.
  9. Anda butuh 5 biji kentang.
  10. Siapkan 1 sdb garam.
  11. Siapkan 1 sdb serbuk kunyit.
  12. Anda perlu Ditumbuk.
  13. Ambil 4 ulas bawang putih.
  14. Ambil 1 inci halia.
  15. Anda butuh 1 sdt jintan manis.
  16. Ambil 1 sdt jintan putih.
  17. Ambil 1 sdb lada putih.

Resepi asal dari Che Nom tapi aku buat versi sendiri. Ayam Tanpa Goreng Masak Kicap Pekat Kenapa Sis kata tanpa goreng ? Sebabnya Sis masak kicap ayam tu tak payah di goreng dulu, cuci ayam terus aje masak.

Langkah-langkah memasak Ayam masak kicap pekat

  1. Basuh ayam dan lumurkan dengan garam kunyit..goreng hingga habis.
  2. Kentang potong wedges...goreng hingga selesai.
  3. Tumbuk bahan agak halus...kemudian hiris bawang besar.
  4. Kurangkan minyak gorengan...tumis bahan yang ditumbuk dan dihiris hingga garing..tambahkan kicap dan 1 cawan air masak hingga mendidih.
  5. Masukkan ayam dan krntang tadi...tambahkan santan..biar mendidih seketika.
  6. Taburkan cili padi.. siap...

Ada orang kalau masak kicap, ayamnya di goreng dulu kan ?. Bahan yang digunakan untuk ayam masak kicap ni pun yang paling ringkas saya guna. Laki duk perabis makan sampai licin weh. Resepi Ayam Masak Kicap Berkuah Paling Ringkas. Masukkan sos tiram dan kicap kicap serta sedikit air.

Gratis Download ebook Resepi